"Ik wil nooit homo's in reclames voor onze pasta"

De topman van het Italiaanse bedrijf Barilla, een van de grootste pastaproducenten ter wereld, heeft zich de woede van heel wat mensen op de hals gehaald door te verklaren dat hij geen homokoppels wil in reclame voor zijn merk. "Homo's die daar niet van houden, eten andere pasta." Verschillende organisaties roepen op tot een boycot.
Aan het andere uiteinde van deze sliert geen andere man, als het van Barilla afhangt.

De topman, Guido Barilla, was aan het woord op La Zanzara Radio24. Hij kreeg enkele vragen over stereotiepe beelden in reclamecampagnes. "Waarom is het steeds de vrouw die opdient, terwijl man en kinderen aan tafel zitten te wachten?", zo luidde de vraag. Volgens Barilla kan hij niet anders dan zo'n reclames maken. "Zonder vrouw zou het niet werken." Volgens Barilla zouden zenders in Italië en in het buitenland de advertenties niet willen uitzenden als ze niet aan het stereotiepe beeld beantwoordden.

"Wij hebben een enigszins andere cultuur, voor ons blijft de "sacrale familie" een van de belangrijkste waarden in het bedrijf", zegt hij.

"Onze familie is een traditionele familie. Je kan niet iedereen plezieren. Ik wil nooit reclames met een homokoppel. Niet omdat ik geen respect heb voor homo's, zij hebben het recht om te doen wat ze willen zonder anderen te storen. Maar ik ga niet akkoord met hen, en wij willen traditionele families aanspreken. Daarbij zijn vrouwen cruciaal."

Barilla vreest echter geen kritiek voor die uitspraken. "Homo's die van onze pasta en onze reclames houden, zullen onze pasta eten. Als ze er niet van houden, dan eten ze andere pasta." In het interview zegt hij ook dat hij voor het homohuwelijk is, maar tegen adoptie door homokoppels, "omdat er dan iemand bij betrokken is die er niet voor gekozen heeft".

Snel kwam er flink wat kritiek op de uitspraken, in de eerste plaats op sociale media. Op Twitter was #boicottabarilla een tijdlang trending.

"Barilla provoceert opzettelijk", zegt Arelio Mancuso, voorzitter van Equality Italia, een organisatie die strijdt voor gelijke kansen. "We aanvaarden de uitdaging en we lanceren hierbij een boycot-campagne tegen alle Barilla-producten." Die oproep werd snel en gretig opgepikt, ook onder meer in de Verenigde Staten. Verschillende holebi- en andere organisaties scharen zich achter de boycot, waarbij onderstaande campagnefoto hoort.

Guido Barilla heeft zijn excuses intussen aangeboden. "Ik verontschuldig mij als mijn woorden misverstanden hebben veroorzaakt. Ik wilde enkel de centrale rol van vrouwen in onze reclames benadrukken." Toch lijken die excuses niet te volstaan voor veel activisten.