Beneluxtrein keert volgend jaar terug en vervangt de Fyra

Vanaf eind volgend jaar komt de Beneluxtrein terug en die gaat de Fyra vervangen. Zo zullen er opnieuw 16 IC-treinen tussen Brussel en Amsterdam rijden. Dat bevestigen de NMBS en de NS (Nederlandse Spoorwegen). De Fyra-stellen zijn al een tijdje uit roulatie na onophoudelijke technische problemen. Reizigersvereniging TreinTramBus is verheugd met de plannen, maar had de klassieke Beneluxtrein graag dit jaar al zien rijden.

Ter vervanging van de Fyra rijdt sinds februari een conventionele IC-trein rechtstreeks tussen Brussel en Den Haag. Vanaf december 2014 rijdt deze IC-trein verder naar Amsterdam en wordt het aanbod verdubbeld tot 16 verbindingen per dag in vergelijking met 8 keer nu.

Bijkomend zal de IC-trein vanaf december 2014 tevens Brussels Airport aandoen, waardoor het zuiden van Nederland via de rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Mechelen een snelle toegang krijgt tot de luchthaven van Zaventem.

Ook het aanbod van de hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar wordt verhoogd. Thalys voorziet dat haar aanbod tussen Brussel en Amsterdam tegen december 2015 zal groeien naar 14 verbindingen per dag (dus heen en terug). Daarnaast zal vanaf december 2016 ook twee keer per dag een Eurostar heen en weer rijden tussen Londen en Amsterdam.

De NS plaatste op Twitter zelf een infographic waarin staat hoe het eraan toe zal gaan vanaf 2016:

De Fyra? "De euforie van het moment"

De hogesnelheidstrein Fyra was oorspronkelijk de vervanger van de Beneluxtrein. Maar de NMBS en de NS zegden het contract met de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda eind mei op. De Fyra kampte onophoudelijk met technische problemen. Volgens AnsaldoBreda is er niets mis met de treinstellen. De bouwer spreekt van "onkunde" van de kopers.

Van de week nog heeft de NMBS bekendgemaakt dat het 40 miljoen euro eist van AnsaldoBreda. Het gaat om een schadeclaim en een contractueel vastgelegde boete voor laattijdige levering van de Fyra. NMBS-baas Marc Descheemaecker geeft vandaag bij de bekendmaking van de plannen rond de Beneluxtrein toe dat de Fyra "een verkeerde inschatting was". Hij noemt het "de euforie van het moment".

Reizigersverenigingen hebben kritiek

De Belgische reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover reageren verheugd op de plannen voor de treinverbindingen tussen België en Nederland. Antwerpen krijgt een veel betere verbinding met Nederland via het belangrijke knooppunt Breda, stellen de organisaties vast. "Naar Rotterdam is er weliswaar geen tijdswinst (reistijd 13 minuten langer), maar naar Amsterdam en Eindhoven wel."

De organisaties vinden het wel jammer dat het volledige herstel van de klassieke Beneluxtrein lang op zich laat wachten. Ze hadden gehoopt dat de Beneluxtrein Brussel-Amsterdam er in december 2013 zou zijn. Het voorstel voor een stoptrein per uur Antwerpen-Roosendaal met 10 tussenstops noemen de organisaties dan weer "beneden de maat". TreinTramBus en Rover zouden liever een van de intercitytreinen op de as Brussel-Antwerpen doorgetrokken zien naar Roosendaal.

Volgens de Beneluxpendelaar, de belangengroep voor treinreizigers die regelmatig tussen Nederland en België pendelen, worden de beloftes over de kortere reistijden niet ingelost. "Internationale reizigers kunnen alleen met de Thalys tijdwinst boeken, maar die trein is door de reserveringsplicht en hoge tarieven onbruikbaar voor pendelaars. Iedereen die hoopte op een snelle maar betaalbare verbinding zoals die tussen Breda en Amsterdam, komt bedrogen uit", luidt het.