Vlaanderen lanceert herdenkingscampagne Groote Oorlog

In Ieper is de aftrap gegeven van de internationale marketingcampagne voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Op minder dan een jaar van de start wordt alles op alles gezet om een groot internationaal publiek warm te maken voor de herdenking van de Groote Oorlog.

De campagne met als titel"De Groote Oorlog. Om nooit te vergeten" werd vanmorgen voorgesteld in het Flanders Fieldsmuseum in Ieper. Toerisme Vlaanderen en Westtoer gaven er een uitgebreide stand van zaken over de herdenking.

Om buitenlandse toeristen naar de Westhoek te halen, wordt de buitenlandse pers uitvoerig bespeeld. De herdenking kreeg in het Engels de slogan "Flanders' Fields. A place to remember". Buitenlandse journalisten kunnen op uitnodiging komen kennismaken met de verschillende initiatieven. De professionele reissector wordt onder meer bespeeld op de World Travel Market, een belangrijke reisbeurs in Londen, die dit jaar Vlaanderen als gastregio heeft.

"Alle projecten zitten op schema"

De voorbereidingen voor de herdenking zijn intussen al een tijd aan de gang. Vlaams minister voor Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) trok in 2010 al 15 miljoen euro uit voor 44 infrastructuurprojecten. Een kwart daarvan is vandaag al afgerond. De projecten in Ieper, Poperinge en Zonnebeke zijn al open en lokten dit jaar al heel wat bezoekers naar de Westhoek. Ook de 16 door Vlaanderen gesponsorde evenementen zitten op schema. Bourgeois hoopt ook voor de periode 2016-2018 nog vijf miljoen euro extra uit te kunnen trekken.

De minister wees vanmorgen ook op de kracht van de verschillende partners in deze samenwerking. "We moeten met zijn allen de ambitie hebben om vanaf volgend jaar 500.000 mensen op een kwaliteitsvolle en gastvrije manier te onthalen, zodat zij de herdenking van de Groote Oorlog op een betekenisvolle manier kunnen beleven. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat de boodschap "nooit meer oorlog" niet verloren gaat", aldus Bourgois.