Assemblagesector luidt alarmbel over hoge loonkosten

De assemblagesector in ons land luidt de alarmbel over de hoge loonkosten. Het verschil met onze buurlanden zou nu al zo'n 10 tot 15 procent bedragen en daardoor halen assemblagebedrijven sommige bestellingen niet binnen.

De sector is teleurgesteld over het economische relanceplan dat de federale regering heeft voorgesteld omdat er geen loonlastenverlaging voor hen inzit.

Onder meer busbouwer Van Hool ondervindt hierdoor problemen. Om een bus te bouwen zijn er 1.500 tot 2.000 manuren nodig. Daarom is de loonkost belangrijk en dat voelt Van Hool elke keer wanneer er gestreden moet worden voor een belangrijk order. Het verschil in loonkosten met de buurlanden wordt steeds groter.

In vergelijking met de lageloonlanden zoals Tsjechië is het verschil nog groter. Daardoor liep Van Hool onlangs een bestelling bij De Lijn mis. "Dat order wordt momenteel gebouwd in Tsjechië en daar hebben wij qua kostprijs sowieso een nadeel van 40 à 45.000 euro per wagen en dit is een van de redenen waarom wij het order zijn kwijtgespeeld", zegt Filip Van Hool. In het relancebeleid van de regering zit geen echte loonlastenverlaging. "Ik ben heel formeel: het relanceplan brengt voor ons niets bij", zegt Van Hool.