Eenheidsworst op ons mobieltje - Bart Van der Leenen

“De iPhone is geen hype”. Met die titel begon ruim drie jaar geleden één van mijn eerste opiniestukken op deredactie.be. Apple had naar mijn mening met iOS de toon aangegeven voor de verdere ontwikkeling van mobiele besturingssytemen in de komende jaren. De ware explosie aan reacties op mijn stuk was een mooie binnenkomer als nieuwe en onbekende contentleverancier.

Maar al zou ik graag gewild hebben dat mijn uitzonderlijke visie en schrijftalent al die commotie veroorzaakte, ik moet eerlijk toegeven dat het succes makkelijk te rapen viel: het louter vernoemen van “Apple” was toentertijd meteen een garantie op een geanimeerd gebekvecht tussen Apple, Microsoft en Linux aanhangers. Vandaag echter lijkt deze strijd geluwd en mijn stelling dringend aan bijstelling toe.

De revolutie

Op die drie jaren is er voor de consument heel wat veranderd in het land van de mobiele technologie. Android en iOS voerden toen nog een gelijk opgaand gevecht om de tweede plaats. Ja, je hebt goed gelezen inderdaad: de tweede plaats, achter het spartelende RIM van Blackberry. Waar is de tijd. Jobs en zijn team concerteerden zich nog 100% op de pure belevenis van de gebruiker en waren de absolute toonzetters in de mobiele ervaring van de toekomst.

Android rekende nog vooral op populaire binnenkomers en strategische deals om marktaandeel te winnen. En ook Microsoft kwam piepen, al was die introductie niet echt stijlvol te noemen. Je voelde de spanning van de mogelijkheden letterlijk in de lucht zinderen. Multitasking, 3D, LTE, steeds fijnere schermresoluties, multipixel camera’s, sociale media integraties, gameplatformen, vingerscans en steeds snellere processoren realiseerden een ware revolutie op erg korte tijd.

De tanende evolutie

Sindsdien was het vooral Android die de vraag naar vernieuwing ernstig nam en gretig alternatieven op aartsrivaal iOS ontwikkelde. De Google techneuten slaagden er steeds vaker in om Apple de loef af te steken, terwijl deze laatste koppig bleef geloven dat haar hegemonie oneindig was. En het resultaat is overduidelijk. Bijna 100 miljoen verkochte smartphones later, ziet de markt er totaal anders uit.

Android domineert met bijna 80% marktaandeel, terwijl iOS haar deel ziet zakken naar 13%. De recente lancering van iOS 7 maakt duidelijk dat de Grote Evolutie in mobiele vooruitgang gestokt is.

Het gros van de ‘nieuwigheden‘ was reeds lang te vinden op Android, en buiten wat leuke features en een nieuwe look viel er weinig nieuws te rapen. Meer zelfs, Apple blijft vasthouden aan één uniek design, in een wereld waar gepersonaliseerde oplossingen hoogtij vieren. En ze lijken daarbij straal te negeren dat ook andere smartphonefabrikanten als Samsung, HTC en zelfs het Chinese Huawei intussen vaak minstens even hoogwaardige producten opleveren aan beduidend betaalbaardere prijzen.

De iPhone, en dan met name iOS, is ‘just one of the boys’ geworden en de introductie van een plastieken versie zal dit tij niet snel doen keren.

De stilstand ?

Los van wie wint of verliest in het land der besturingssytemen, moet ik concluderen dat ik gelijk had in mijn blog van toen: de toenmalige tred van iOS heeft in de afgelopen jaren de toon gezet voor onze mobiele beleving van vandaag.

Maar de revolutie lijkt gestopt. Apple zet geen rasse schreden meer, Microsoft heeft verliezer Nokia gekocht en ook Google lijkt ‘the big next thing’ niet meteen te vinden. Op het vlak van mobiele innovatie is het in die drie jaar nooit zo stil geweest als vandaag.

Geen van de grote spelers slaagt er nog in het publiek te verbazen in dezelfde mate dan we gewend geweest zijn. Of verwend, waarschijnlijk. Het lijkt wel of de smartphone stilaan een matuur eindproduct is geworden, waar binnenkort enkel nog periodiek populaire toeters en bellen het verschil zullen maken.

Een “commodity”. Gewone handelswaar, met gelijkaardige kenmerken waarbij enkel marketing en prijszetting de verkoopsargumenten worden. Laat dat dan maar mijn nieuwe voorspelling worden voor de komende drie jaar.

Hopen op de "next big thing"

Maar zou het echt kunnen? Eenheidsworst in technologieland? Hoe contradictorisch. Misschien daarom dat Apple recent de topvrouw van een modemerk heeft aangetrokken om haar verkoopafdeling te leiden?

Hoe dan ook, al lijkt alles erop te wijzen, ik weiger te aanvaarden dat de smartphone in haar eindfase zit. Daarom hoop ik van ganser harte dat Microsoft met de overname van Nokia toch potten zal breken. En dat Apple alsnog een baanbrekende aankondiging doet volgende dinsdag in San Francisco. En dat Android de dag ervoor met the next big thing op de proppen komt.

Dan krijgen we weer vuurwerk waar we allemaal beter van worden. Ik hoop het, want deze keer wil ik geen gelijk halen.

(De auteur is zaakvoerder van communicatiebureaus Out of the Crowd en Whizpr.)

lees ook

    Meest gelezen