Nabestaanden slachtoffers bezoeken plaats vliegtuigramp

Deze namiddag hebben de nabestaanden van de slachtoffers de plaats van de vliegtuigramp, nabij Fernelmont in de provincie Namen, bezocht. Tijdens een persconferentie is er ook meer toelichting gegeven over de ramp. Eén dag na de dodelijke crash van het vliegtuig met parachutisten is het nog niet duidelijk wat het ongeval precies heeft veroorzaakt.

Bij het vliegtuigongeval kwamen alle inzittenden om. Het gaat om 11 mensen tussen 22 en 70 jaar. "Het waren allen ervaren parachutisten met een brevet", zegt Angel Aguado van de Naamse parachuteclub. "Het waren actieve leden. Ze waren hier bijna elk weekend."

Het leger, de politie en de Civiele Bescherming hebben vandaag de ruime omgeving van de plaats van het ongeval afgestapt op zoek naar brokstukken. Samen met de ooggetuigenverslagen moeten die de oorzaak van de crash helpen achterhalen. De resten van het toestel worden onderzocht op de militaire basis van Bevekom.

Deze namiddag hebben zo'n 150 nabestaanden de plaats van de ramp bezocht, in het gezelschap van psychologen. "Het is een stap in het rouwproces", zegt Maxime Prévot, burgemeester van Namen. Ook de komende dagen krijgen de families nog psychosociale bijstand. Na de uitvaartplechtigheden zullen de nabestaanden ook nog geraadpleegd worden met betrekking tot een eerbetoon.

De identificatie van de slachtoffers verloopt intussen erg moeilijk omdat de lichamen zwaar verminkt waren. Vier lichamen zijn met een open parachute buiten het vliegtuig teruggevonden, de zeven andere lichamen lagen na de crash nog in het wrak.

De oorzaak is nog niet gekend, maar het vliegtuig had vrij snel heel ernstige technische problemen. Er is een vleugel afgebroken en het toestel is snel neergestort.

Een deel van het onderzoek zal ook gaan naar wie verantwoordelijk is voor het ongeval. "We moeten te weten komen welke schade zich voorgedaan heeft en of daar iemand voor aansprakelijk is", zei Philippe Dulieu (foto in tekst), de procureur des Konings van Namen, tijdens de persconferentie.

Bij de ParaClub in Temploux zullen er dit jaar, uit respect voor de elf slachtoffers, geen parachutesprongen meer gedaan worden.

"Neergestort in Moorsele in 2000"

Verschillende bronnen stellen intussen dat het toestel 13 jaar geleden al eens bij een incident verwikkeld is geraakt. "In 2000 was het vliegtuig betrokken bij een ongeval op het vliegveld van Moorsele in West-Vlaanderen. Kort na het opstijgen stortte het toen neer", zegt luchtvaartspecialist Luc De Wilde. "Daarbij vielen een aantal gewonden. Het was geen crash in de zin dat het toestel volledig verloren was. Het is nadien hersteld en na een inspectie opnieuw in gebruik genomen."

"Het gebeurt wel vaker dat toestellen na een crash worden hersteld. Alles hangt af van de onderdelen die zijn beschadigd. Daarbij wordt nagekeken of herstelling mogelijk is en of de vliegveiligheid kan worden verzekerd. Bevoegde instanties moeten nadien nagaan of de reparaties volgens de richtlijnen zijn gebeurd."

De parachuteclub uit Moorsele reageert erg terughoudend. Daar wordt zelfs betwijfeld of het überhaupt om hetzelfde vliegtuig gaat. Een woordvoerder van de overheidsdienst Mobiliteit onderschrijft echter de stelling dat het hetzelfde toestel betreft. Ook de voorzitter van de parachuteclub Eddy Vandevorder zegt dat met zoveel woorden. "De cabine van het toestel is destijds door de constructeur in Zwitserland tot een nieuw toestel omgebouwd."

Corrosie

Sowieso was het sinds enige tijd opletten geblazen met het type vliegtuig waartoe het toestel dat gisteren is gecrasht behoorde, zeg De Wilde nog. "Drie jaar geleden werd door de EASA, de European Aviation Safety Agency, een waarschuwing uitgeschreven voor dit soort vliegtuigen, de Pilatus Porter, gebouwd op het einde van de jaren 1960. De toestellen vertonen mogelijk sporen van corrosie. Daarom moeten ze jaarlijks grondig worden gecontroleerd."