Dit jaar nog boetes voor wie niet ritst in het verkeer

Ritsen in het verkeer wordt binnenkort verplicht. Federaal staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) wil daar dit jaar nog werk van maken. Intussen lanceert het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer nog maar eens een campagne om de Vlaamse automobilisten aan het ritsen te krijgen. "Iets wat we inderdaad al jaren doen", erkent woordvoerster Ilse Luypaerts.

Ritsen is nog steeds niet ingeburgerd op de Vlaamse wegen. Bestuurders die - correct - doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook, veroorzaken vaak wrevel bij diegenen die te vroeg zijn ingevoegd. En dat terwijl de verkeersdoorstroming net vlotter verloopt als iedereen wel zo lang mogelijk doorrijdt op de rijstrook die gaat wegvallen

Plannen om ritsen verplicht te maken, worden dan ook steeds concreter. Staatssecretaris Wathelet wil er met het KB voor rijden op de pechstrook nog dit jaar werk van maken. Wie niet ritst, zou een boete van 55 euro riskeren. Ook CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft een gelijkaardig wetsvoorstel klaar.

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer werkt ritsen het best als bestuurders op zo'n driehonderd meter voor de versmalling vertragen tot de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook. Laten de bestuurders daar dan voldoende ruimte tussen, dan kunnen de anderen zo'n vijftig meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen vlot invoegen.

Bestuurders op beide rijstroken moeten zich dus aanpassen. "Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint in te schuiven op de aanliggende strook, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft, of als de bestuurders op de aanliggende strook het invoegen van andere bestuurders blokkeren, werkt ritsen niet", luidt het nog. "Die regels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs."