Meest recent

    Lockheed Martin onthult plannen voor nieuw spionagevliegtuig

    De Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin heeft de plannen bekendgemaakt voor het supersonische SR-72 spionagevliegtuig. Dat moet het legendarische model SR-71 opvolgen, beter bekend als de "blackbird". De SR-72 moet tegen 2030 operationeel zijn.
    Zo zag de SR-71 eruit.

    De SR-72 wordt een onbemand spionagevliegtuig dat met behulp van een gecombineerde motor een topsnelheid van Mach 6 zal halen, goed voor 5.800 kilometer per uur.

    Het toestel zal voornamelijk voor spionagedoeleinden worden ingezet, maar kan ook met wapens worden geladen om doelen te bestoken. Tegen 2030 moet het operationeel zijn.

    Van New York naar Londen in 1 uur

    De SR-72 wordt ontwikkeld door de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin in Californië. Dat is dezelfde plek waar de SR-71 in 1964 het "levenslicht" zag. Dat toestel, beter bekend als de "blackbird", was één van de paradepaardjes van de Amerikaanse spionagediensten tot het in 1998 uit roulatie werd genomen. Het vloog doorgaans op een hoogte van 24.000 meter en haalde een topsnelheid van Mach 3.

    Volgens Lockheed Martin zal de SR-72 er grotendeels hetzelfde uitzien, behalve dan dat het toestel heel wat sneller zal vliegen. Met een snelheid van Mach 6 zal het de afstand tussen New York en Londen (zo'n 5.500 kilometer) in minder dan een uur kunnen overbruggen.

    Falcon HTV-2

    Die snelheid is meteen het grote voordeel dat het toestel zal hebben in vergelijking met "traditionele" spionagesatellieten. Die hebben een relatief lange tijdspanne nodig om hun baan rond de aarde te veranderen waardoor ze niet altijd even nuttig zijn. Volgens Lockheed wordt de SR-72 zo snel dat tegenstanders geen tijd zullen hebben om te reageren of om zich te verbergen.

    De technologie van de SR-72 is grotendeels gebaseerd op die van de Falcon HTV-2. Met behulp van dit futuristische testvliegtuig zijn een hele reeks proeven uitgevoerd om na te gaan hoe materialen reageren op de extreme omstandigheden tijdens zogenoemde "hypersonische" vluchten. Zo haalde de HTV-2 tijdens een bepaalde testvlucht een snelheid van Mach 20. De buitenkant van het toestel haalde toen een temperatuur van 1.927 graden Celsius.