Supermarktketen scant gezichten om "juiste" reclames te tonen

De Britse supermarktketen Tesco gaat camera's installeren in 450 winkels om zo gezichten te herkennen en aangepaste reclame te tonen. Dat doet bij critici vragen rijzen over privacy.
AP2009

"OptimEyes", zo heet het systeem, waarvoor Tesco een deal sloot met Amscreen. In tv-schermen die klanten kunnen bekijken terwijl ze wachten aan de kassa, wordt een soort camera met gezichtsherkenning ingebouwd. Die kan het geslacht en de leeftijd detecteren van de mensen die in de rij staan aan te schuiven.

Die gegevens worden dan gebruikt om aangepaste reclames te tonen op de beeldschermen. Zo zouden reclames voor Red Bull getoond worden net voor schooltijd, als veel scholieren in de winkel zijn. In de voormiddag zouden er dan vooral reclames getoond worden voor vrouwenbladen. Tesco zal de gegevens ook doorspelen aan adverteerders, opdat zij de reclames beter kunnen afstemmen op het doelpubliek.

Het systeem doet denken aan de film "Minority Report" uit 2002, waar het personage van Tom Cruise bestookt wordt met gepersonaliseerde reclame als hij door de straten wandelt. In de film wordt hij geïdentificeerd door zijn ogen te scannen. "Ja, het lijkt op "Minority Report", maar dit zal de Britse supermarktketen op zijn kop zetten", zegt Simon Sugar van Amscreen.

AP2013

"Van de politie zouden we dit nooit toestaan"

"We willen zo veel mogelijk camera's in zo veel mogelijk supermarkten." Bij de 450 winkels van Tesco waar de camera's komen, komen dagelijks miljoenen klanten langs. "Maar de beelden van de gezichten van de klanten worden niet opgeslagen", zegt Sugar.

Toch klinkt er veel kritiek. "Van de staat zouden we dit nooit toestaan, zo'n graad van bewaking en controle, en deze systemen zijn er dan nog alleen maar op gericht om marketingdata te verzamelen", hekelt Nick Pickles van Big Brother Watch in The Daily Telegraph. "Mensen zouden niet aanvaarden dat de politie zou weten naar welke winkels ze gaan, maar nu gebeurt het in de winkel om de hoek."

Tesco-topman Peter Cattell verdedigt de omstreden camera's. Hij zegt dat de technologie "de winkelervaring van de klant zal verbeteren". Tesco was een van de eerste supermarkten die het koopgedrag van de klanten in kaart probeerde te brengen via klantenkaarten.