Genkse toeleveranciers volgen Ford naar Valencia

IAC en Lear, 2 grote toeleveranciers van Ford Genk, zullen zich in Valencia vestigen om daar de onderdelen voor de nieuwe Galaxy, Mondeo en S-Max te gaan leveren. Dat heeft de HR-directeur van Ford Spanje gezegd in de Spaanse krant Las Provincias.

De komst van de Genkse modellen Mondeo, S-Max en Galaxy heeft volgens de Spaanse krant voor een revolutie gezorgd in het toeleveringspark Juan Carlos I in Almussafes, nabij Valencia. De huidige leveranciers van zetels en dashboards, met name Johnson Controls en Faurecia, zouden er worden vervangen door de bedrijven die voor deze modellen in Genk actief waren.

Lear en IAC hebben zekerheid over hun komst naar Spanje, zo wordt José Abargues, HR-directeur van Ford Spanje geciteerd in Las Provincias. Mogelijk zullen zij wel als onderaannemer alleen de onderdelen voor de "Genkse modellen" in Valencia mogen aanleveren.

Dezelfde Spaanse krant maakt gewag van bronnen binnen Ford Almussafes die stellen dat de andere 2 grote toeleveranciers van Genk, met name SML en Syncreon, er niet op moeten rekenen om mee te verhuizen. Voor de onderdelen die zij maken, behoudt Ford het vertrouwen in de bestaande Valenciaanse partners (Valmo en MLV). Bij SML in Genk wordt overigens bevestigd dat zij geen plannen hebben om productie op te starten in Spanje.