Treinverkeer vooral in Wallonië zwaar verstoord

Ongeveer 20% van alle treinen is vanmorgen afgeschaft als gevolg van de staking van het Algemeen Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB). Dat zegt een woordvoerder van infrastructuurbeheerder Infrabel. Vooral in Wallonië is de hinder groot. Het zwaartepunt van de actie ligt in Namen, Charleroi en Aarlen. In Vlaanderen is vooral de lijn Oostende-Eupen getroffen.

De NMBS meldde om 5 uur vanmorgen op Twitter dat het treinverkeer "zwaar verstoord" was, vooral in de stations van Charleroi, Namen, Aarlen, Vorst, Schaarbeek en Oostende. De gevolgen van de staking worden intussen meer en meer voelbaar. Op de lijn Charleroi-Brussel rijdt volgens Infrabel 25 procent van de treinen. Hetzelfde geldt voor de as Namen-Brussel, met daarbij ook nog eens vertragingen van 15 à 20 minuten.

Op de lijn Luik-Brussel rijden twee op de drie treinen, eveneens met vertragingen van 15 à 20 minuten. Nog in de provincie Luik, rijdt op de lijnen 27 naar Duitsland en 34 naar Limburg minder dan één op de vier treinen. Op de Waalse as Charleroi-Namen-Luik is de helft van de treinen geschrapt, en dat in beide richtingen. In Henegouwen verloopt het treinverkeer dan weer ongeveer normaal.

In Vlaanderen wordt vooral in Oostende gestaakt. Daardoor is de spoorlijn Oostende-Eupen getroffen, die ook via Brussel passeert. Via Google Maps is te volgen op welke assen het treinverkeer niet, licht of sterk verstoord is.

Volgens een woordvoerder van Infrabel is ongeveer 20% van alle treinen in België vanmorgen geschrapt als gevolg van de staking. "Tijdens de ochtendspits tussen 5 uur en 9 uur zijn in totaal 184 treinen afgeschaft", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols op zijn beurt. "39 treinen legden slechts een gedeelte van het volledige traject af." Naar alle verwachting zal de staking ook de avondspits zwaar in de war brengen.

De staking heeft ook geleid tot grote drukte op de weg. Heel wat pendelaars leken het zekere voor het onzekere genomen te hebben en waren met de wagen op pad. De treinstaking was vooral merkbaar op de snelwegen vanuit het zuiden van het land, onder meer op de E411 en de E19 vanuit Bergen. In Vlaanderen was het dan weer gevoelig drukker op de snelweg E40 Oostende-Brussel en ook op de E314 vanuit Limburg naar Brussel. Rond 8.30 uur was het hoogtepunt van de files voorbij.

"Begrijpen de actie, maar steunen ze niet"

De staking is georganiseerd door de kleine vakbond ASTB, van vooral Waalse treinbestuurders. Met de 24 urenstaking vraagt de vakbond onder meer dat er in de nieuwe dienstregeling vanaf december meer rusttijden zouden voorzien worden voor de treinbestuurders.

De andere vakbonden nemen niet aan de staking deel, zij willen het overleg met de directie niet schaden. "We begrijpen de actie, maar we steunen ze niet", zegt Luc Pauwels van de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel.

"Wij weten dat er een tekort is aan treinbestuurders en dat de mensen daardoor niet veel tijd hebben om even snel een boterham te eten of naar het toilet te gaan", gaat Pauwels verder. "We zijn in overleg met de directie, maar we kunnen moeilijk eisen dat er morgen meteen 100 treinbestuurders aangeworven worden. Het overleg lukt, maar het gaat traag."

"Staking beetje buiten proportie"

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) vindt de staking van de kleine, niet-erkende vakbond ASTB overdreven. "Ik denk dat de staking van vandaag een beetje buiten proportie is", zei hij in het radionieuws. Labille, die zich uitdrukkelijk excuseert bij de reizigers, wijst erop dat de grote vakbonden niet mee staken en hij benadrukt dat het sociaal overleg "de beste weg" is om tot een oplossing te komen.

De Franstalige reizigersorganisatie Navetteurs.be stelt zich vragen bij het gebrek aan cohesie onder de spoorvakbonden. "Dat leidt tot een toename van stakingsacties en het maakt de vakbonden bij elke actie minder populair bij de reizigers", klinkt het in een persbericht. "Duizenden reizigers worden nog maar eens gestraft, terwijl zij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de zuiver interne eisen binnen de NMBS Groep." De organisatie nodigt de bonden uit na te denken over acties die wel de directie treffen, maar niet de reizigers.

Ook reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de staking van het ASTB. "De hinder door de staking komt bovenop de hinder waarmee de treinreiziger elke dag wordt geconfronteerd", zegt Jan Vanseveren. "Het is zelfs zo ver gekomen dat als mensen ergens absoluut moeten geraken, ze niet meer op het openbaar vervoer rekenen."