"Meer reizigers, moeilijk om stiptheidscijfers te halen"

De stiptheidmanagers van de NMBS en Infrabel zijn ervan overtuigd dat het stiptheidsplan wel degelijk zijn vruchten afwerpt, maar simpelweg verdrinkt in onvoorziene vertragingsoorzaken zoals meer reizigers en een verdubbeling van het aantal kabeldiefstallen. De managers geven toe dat de stiptheid van de spoorwegen de jongste tijd op een dieptepunt zit.
Jonas Hamers / ImageGlobe

De eerste negen maanden van dit jaar kwam 86,8 procent van de treinen op tijd -lees: met maximum 6 minuten vertraging. Vorig jaar was dat nog 87,2 procent en in 2004 nog 93,2 procent. De stiptheid van de treinen zit dus op een dieptepunt.

Toch zeggen de stiptheidsmanagers van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel dat hun stiptheidsplan wel degelijk werkt. Maar dat externe factoren vertragingen veroorzaken. Zo ging het aantal reizigers omhoog (+70 procent op 15 jaar tijd), was er een verdubbeling van de kabeldiefstallen, waren er meer zelfdodingen op het spoor (een vijfde meer in 2012) en meer ongevallen aan overwegen (een derde meer in 2012). Er zijn meer werven en ook de extra veiligheidsmaatregelen na de treinramp in Buizingen kosten tijd.

"Als we meer en meer reizigers vervoeren, met de veiligheid voorop en met zoveel permanente werven, dan is het moeilijk om stiptheidscijfers van 95 procent te halen", klinkt het.