Files in grote steden worden alsmaar langer

De files in ons land blijven maar aangroeien. Dat hebben automobilisten al aangevoeld en nu heeft de TomTom's Traffic Index dat ook bewezen met cijfers. Vooral rond Antwerpen zijn het afgelopen jaar de files sterk toegenomen. Brussel staat in Europa op plaats 9 in de lijst van meest filegevoelige steden.

Gebaseerd op cijfers van het tweede kwartaal van 2013 duurt in Brussel een gemiddelde rit in de ochtendspits 71 procent langer dan normaal, in de avondspits loopt dat op tot 92 procent. Gemiddeld duurde een autorit in Brussel door de files dit jaar 34 procent langer dan normaal, vorig jaar was dat nog 32 procent.

In Antwerpen duurt een rit in de ochtendspits 62 procent langer dan normaal, in de avondspits 79 procent. Gemiddeld moet een automobilist rekenen dat zijn reistijd in de Sinjorenstad 28 procent langer duurt, vorig jaar was dat 23 procent.

In Luik duurt een autorit gemiddeld 16 procent langer (bijna 14 procent in 2012), zowel ochtend- als avondspits duren gemiddeld ruim een derde langer dan normaal.

De vertraging per uur tijdens de piek bedraagt in Brussel 49 minuten, hetgeen iets langer is dan in Antwerpen (42 minuten) en Luik (20 minuten). Wie dagelijks 30 minuten in Brussel moet rijden, staat op jaarbasis maar liefst 103 uur stil. In Antwerpen is dat 94 uur en in Luik 57 uur.

"Files op snelwegen vallen beter mee dan op andere wegen"

De TomTom's Traffic Index is volledig gebaseerd op daadwerkelijke reistijden van auto's en kijkt zowel naar snelwegen als regionale en lokale wegen. Daaruit blijkt dat files op snelwegen beter meevallen dan op de andere wegen. De methodiek vergelijkt reistijden gedurende niet-drukke perioden (het verkeer kan gewoon doorrijden) met reistijden tijdens een spitsuur. Het verschil hiertussen wordt uitgedrukt in een percentage in tijd dat iemand langer onderweg is.

In Europa staat Brussel op de negende plaats van filegevoelige steden, in 2012 was dat nog de tiende plaats. Wereldwijd eindigt onze hoofdstad op nummer zestien, de kroon wordt gespannen door Moskou (65 procent, foto links), Istanbul (57 procent) en Rio de Janeiro (53 procent).

"We zien een duidelijk patroon waaruit blijkt dat het aantal verstoppingen weer toeneemt nu verschillende economieën opkrabbelen uit de recessie", aldus TomTom's CEO Harold Goddijn. "De traditionele methodes om met deze problemen om te gaan, zoals het aanleggen van nieuwe wegen, of het verbreden van reeds bestaande wegen, blijken niet langer effectief te zijn. De manier waarop men verkeersproblemen aanpakt, moet radicaal worden omgegooid."

Goddijn merkt op dat real time verkeersinformatie kan helpen om verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden te verlichten, door automobilisten weg te leiden van waar het vastloopt en ze te helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen.