Mediahuis schrapt 205 banen, Nieuwsblad naar Antwerpen

Bij het Mediahuis worden 205 banen geschrapt, waarvan 67 journalisten. Dat heeft de directie vanmorgen verteld op een ondernemingsraad in Antwerpen. De ontslagen komen overeen met 20 procent van het huidige personeelsbestand. De hoofdzetel van Het Mediahuis verhuist naar Antwerpen, waar de redactie van Het Nieuwsblad wordt samengebracht met die van de Gazet van Antwerpen.

Die kranten zullen in de toekomst heel nauw gaan samenwerken, wat meteen ook een verklaring is voor de verhuizing. Naast de redactie van Het Nieuwsblad zullen ook de meeste ondersteunende diensten mee verhuizen naar Antwerpen. Groot-Bijgaarden blijft wel de thuishaven van de redactie van De Standaard en van de nationale advertentiediensten. Ook het Belang van Limburg blijft gewoon in Hasselt. De samenwerking heeft geen gevolgen voor De Gentenaar, een titel van Het Nieuwsblad in Gent.

Volgens CEO Gert Ysebaert (kleine foto) is het mogelijk om belangrijke besparingen mogelijk te maken nu de vier kranten maximaal gaan samenwerken. De synergieën die ontstaan, zullen volgens de directie leiden tot de verdwijning van 205 banen. Meer informatie over welke functies er geschrapt zullen worden, is er nog niet.

Onduidelijk welke jobs worden geschrapt

"Het valt te verwachten dat er vooral veel jobs zullen verdwijnen bij de ondersteunende diensten", zegt radiocollega Steven Rombaut in "Joos". "Als twee bedrijven gaan samenwerken, heb je altijd jobs die overbodig worden." Bij de 205 ontslagen zitten ook 67 journalisten. Ook dat is niet onlogisch, vindt Rombaut. "Gazet van Antwerpen heeft lokale journalisten in Antwerpen en Het Nieuwsblad ook."

Minder reclame-inkomsten en afnemende lezersmarkt

"De mediasector heeft het moeilijk door de crisis die lang is blijven aanslepen. Je krijgt minder opbrengsten door reclame en de lezersmarkt die geleidelijker aan wat kleiner wordt.", aldus Steven Rombaut. "Pogingen om een digitale markt aan te boren lukken soms niet, of in het geval van De Tijd soms wel. Een derde van de lezers daar leest zijn krant op een tablet en dat is toch wel een succesverhaal."

Toch moet dat succes volgens hem ook gerelativeerd worden, want de digitale versies leveren ook minder inkomsten op. "Je hebt geen druk- en distributiekosten, maar het redactionele werk blijft hetzelfde en de advertentie-inkomsten zijn lager voor een digitale app-versie dan voor een papieren krant."