"Geweldig dat Meccanotracé best scoort op leefbaarheid"

In Antwerpen reageren de actiegroepen StRaten-generaal en Ademloos verheugd op het feit dat in de ontwerpteksten voor het plan-MER van de derde Scheldekruising hun Meccanotracé het best scoort op vlak van leefbaarheid. Dat de Oosterweelverbinding voor een betere doorstroming zou zorgen, vinden ze dan weer logisch: "Leg extra rijstroken in het hart van de stad, en je verhoogt de doorstroming."

De actiegroepen hebben de volledige ontwerpteksten nog niet kunnen inkijken, en onthouden zich daarom naar eigen zeggen voorlopig van al te verregaande conclusies. Ze stellen zich wel de vraag wat het gevolg zal zijn van het in twijfel trekken van exploitatievoorwaarden als een vrachtverbod in de Kennedytunnel en een tolheffing in de aan te leggen tunnel(s), aangezien die voorwaarden een vereiste waren van de Vlaamse regering.

"Wat is het nu? De Oosterweelverbinding zou het best scoren op het vlak van mobiliteit, maar de daaraan gekoppelde sturingsvoorwaarden van de regering scoren negatief", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. "Hebben we het dan over een nieuw soort Oosterweelverbinding, met andere voorwaarden? Het is koffiedik kijken."

Voor stRaten-generaal en Ademloos is de score op vlak van leefbaarheid in ieder geval het belangrijkst. "Als actiegroepen ijveren we al jaren voor een mobiliteitsoplossing die de leefbaarheid in en rond Antwerpen ten goede komt", zeggen ze. Bovendien is het nu eerst nog aan de verschillende adviesorganen om feedback te geven. "Waar leggen zij prioriteiten? Doorstroming of leefbaarheid? Het is dé sleutelvraag van dit dossier", vindt Claeys.