"In zekere mate opgelucht dat ik bij de NMBS wegga"

"Graag had ik samen met Infrabel de huidige overgangsperiode afgehandeld, maar eigenlijk zag ik op tegen nog eens 6 jaar aan het hoofd van de NMBS." Met die woorden maakte de afscheidnemende NMBS-baas Marc Descheemaecker in "Terzake" duidelijk dat hij opgelucht is dat hij de Belgische spoorwegen na 8 jaar vaarwel zegt. De meeste problemen waarmee de NMBS de laatste jaren kampt, weet hij aan de drieledige structuur van de spoorwegen die in 2004 werd ingevoerd.

In "Terzake" blikte Descheemaecker vanavond terug op de voorbije 8 jaar waarin hij aan het hoofd stond van de spoorwegmaatschappij NMBS. Hoewel zijn moeder pas is overleden en ook zijn vader sinds kort palliatieve zorgen krijgt toegediend, stond hij erop naar de studio te komen. "Dit is één van de laatste keren dat ik mijn NMBS kan verdedigen. Net als mijn vader ben ik een man die zijn plichten nakomt."

Nog tot woensdag is hij NMBS-baas. Daarna wordt hij voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport. "In zekere mate ben ik opgelucht dat ik wegga bij de NMBS", zei hij. "Ik was eerst bezorgd dat mijn opvolger geen duidelijk ondernemers- of leidersprofiel zou hebben. Maar de aanstelling van Jo Cornu heeft me gerustgesteld. Hij heeft al een grote tent gerund. Hij heeft alle nodige capaciteiten en ervaring."

Dat hij door de politiek bij de NMBS buitenspel zou zijn gezet, wilde hij niet met zoveel woorden hebben gezegd. "In de privé-sector beslist de aandeelhouder wie een bedrijf leidt. Sommige mensen vroegen me langer te blijven. Graag had ik samen met Luc Lallemand van Infrabel de huidige overgangsperiode afgehandeld, maar eigenlijk zag ik op tegen nog eens 6 jaar aan het hoofd van de NMBS."

"De regering dwong ons in een foute, drieledige structuur"

Descheemaecker erkende dat de stiptheidscijfers van de NMBS nog altijd verre van goed zijn. Hij weet dit aan een combinatie van factoren. "In 2004 heeft de regering ons in een volledig verkeerde, drieledige structuur gedwongen met de infrastructuurbeheerder Infrabel, de spoorwegmaatschappij NMBS en de overkoepelende NMBS-Holding. Gelukkig wordt dat nu rechtgezet en keren we terug naar een tweeledige structuur. Daarnaast is in de jaren 1990 niet meer in treinen geïnvesteerd. Die zware investeringen hebben we nu gedaan en nieuwe treinen komen eraan."

"We moeten ook dringend af van het transportplan uit 1998. Nu hebben we 60% meer reizigers en nieuwe treinen. We hebben 5 jaar aan een nieuw plan gewerkt, maar moesten van de voormalige minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) de voorkeur geven aan de hervorming van de interne structuur. Ik had liever de beide sporen tegelijk bewandeld, maar hij vond dat te riskant."

"Ik heb nooit in de Fyra geloofd"

"Ik ben altijd tegen de Fyra geweest", ging Descheemaecker vervolgens door over de ter ziele gegane hogesnelheidstrein tussen België en Nederland. "Ik heb nooit in het project geloofd. Uiteindelijk hebben we al ons geld teruggekregen."

"Met de Fyra hebben we de reizigers een tijdlang in de kou laten staan. Tegelijk hebben we in die slechte periode de basis van iets moois gelegd. Weldra rijden de Eurostar, de Thalys én klassieke treinen tussen België en Nederland. Dat heeft ons geen euro gekost. "België weet niet hoeveel u voor uw land hebt bespaard en verdiend. U zou een Nederlander kunnen zijn", schreef de Nederlandse ambassadeur me laatst nog."

"Onenigheid met Vande Lanotte is overroepen"

Over zijn vermeende vertroebelde relatie met zowel minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) als de topman van de NMBS-Holding Jannie Haek bleef hij kort. "Die onenigheid is overroepen. Voor mij is het duidelijk dat de spanningen tussen ons louter het gevolg waren van die foute, drieledige structuur uit 2004." Dat hij een boek over de SP.A zou voorbereiden, ontkende hij formeel. "Dat zou hoe dan ook een heel dun boekje worden", klonk het fijntjes.

Vragen over een ontslagvergoeding liet hij tot slot onbeantwoord. "In heel mijn carrière heb ik nooit over mijn salaris gepraat. Dat ga ik nu evenmin doen. Ik heb veel geslikt om de NMBS publiek te verdedigen, maar als persoon ben ik geen publiek bezit."