Coca-Cola engageert zich om landroof aan te pakken

Coca-Cola neemt maatregelen om landroof in zijn toeleveringsketen uit te roeien. Dat meldt Oxfam in een persbericht. De aankondiging van het frisdrankenconcern komt er in een reactie op hun campagne tegen landroof, een praktijk die arme boeren treft in de suikerriet-producerende landen.

"De beloftes van Coca-Cola zijn opmerkelijk concreet, meetbaar en het bedrijf verbindt er ook deadlines aan. Oxfam toont zich tevreden, maar zal er ook nauwgezet op toezien dat Coca-Cola de daad bij het woord voegt", aldus het persbericht. Als Coca-Cola zich aan zijn beloftes houdt, zal het bedrijf aanzienlijk bijdragen aan het vermijden van landconflicten die boeren van hun grond verdrijven, luidt het.

Coca-Cola zal eisen dat de bottelaars en franchisenemers het voorbeeld volgen. Het bedrijf heeft volgens Oxfam ook verklaard dat het grootschalige sociale en milieuevaluaties zal uitvoeren in al zijn toeleveringsketens, eerst in Colombia, Guatemala en Brazilië en vervolgens in India, Zuid-Afrika en andere landen, en dat het de lijst van zijn grootste leveranciers van rietsuiker zal publiceren.

PepsiCo en Associated British Foods (ABF), de twee andere doelwitten van de campagne van Oxfam, moeten zich nog uitspreken over de problematiek die door het rapport "Nothing sweet about it" werd aangekaart. Wereldwijd hebben 215.000 mensen petities in dat verband ondertekend. De volledige lijst van de verbintenissen van het bedrijf kan worden geraadpleegd op de website van Coca-Cola.