"Nog deze legislatuur definitieve beslissing in Oosterweeldossier"

De Vlaamse regering wil en zal voor het einde van de legislatuur een beslissing nemen in het Oosterweeldossier, maar is met handen en voeten aan de te volgen procedures gebonden. Met dit argument pareerden de fractieleiders van de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement tijdens een debat in "De zevende dag" de kritiek van de oppositie als zou die regering de voorbije jaren op vlak van mobiliteit faliekant hebben gefaald.

Het ging er stevig aan toe tijdens een debat over de mobiliteit in Vlaanderen vanochtend in "De zevende dag". Aan tafel zaten vijf fractieleiders: Bart Van Malderen (SP.A), Koen van den Heuvel (CD&V) en Matthias Diependaele (N-VA) van de meerderheid en Lode Vereeck (LDD) en Bart Tommelein (Open VLD) van de oppositie.

Die laatste was niet mals voor het beleid van de huidige Vlaamse regering. "Mobiliteit hoort een prioriteit te zijn, maar deze regering heeft compleet gefaald. Vlaanderen staat stil en de files nemen toe." "Deze Vlaamse regering heeft slechts op de winkel gelet", voegde Vereeck daaraan toe. "Alle grote mobiliteitsdossiers zitten in het slop."

Liefkenshoektunnel

De beide fractieleiders toonden zich weliswaar matig enthousiast over de 33 zogenoemde "quick wins" die de Vlaamse regering afgelopen week voorstelde om het ergste fileleed op de Antwerpse ring te verlichten, maar ze hekelden het feit dat die er nu pas komen en dat een structurele oplossing vooralsnog uitblijft.

"Als het dan toch kleine en makkelijk uit te voeren maatregelen betreft, waarom heeft de regering dan 4 jaar gewacht om ze uit te voeren?", vroeg Tommelein zich af. "Het pas voorgestelde MER stelt duidelijk dat een tolvrije Liefkenshoektunnel een positieve invloed zou hebben op het mobiliteitsprobleem", meende Vereeck.

"Beslissing in uitvoeringsplan verankeren"

Dat laatste werd unisono en formeel tegengesproken door de fractieleiders van de meerderheidspartijen. "Het MER stelt duidelijk dat een tolvrije Liefkenshoektunnel pas zin heeft wanneer de derde Scheldekruising een feit is", zei Van Malderen beslist.

Samen met Diependaele en Van den Heuvel hield hij vol dat de huidige Vlaamse regering wel degelijk knopen doorhakt of dat nog zal doen. "De huidige legislatuur eindigt in mei volgend jaar. Een eerste spadesteek valt tegen dan niet te verwachten", zei Diependaele. "Wel zal deze regering tegen dan een definitieve beslissing nemen én in een uitvoeringsplan verankeren. Het MER is eindelijk af. Nu is het nog wachten op enkele belangrijke adviezen en dan kunnen we knopen doorhakken."

"Hilde Crevits doet wat moet"

De kritiek van Tommelein dat de Vlaamse regering in inertie excelleert en elke visie op mobiliteit mist, deden de fractieleiders van de meerderheid af als "populistisch". "Meneer Tommelein vergeet dat wij de vastgelegde procedures moeten volgen", zei Van Malderen. "We kunnen die niet negeren. Als we dat wel doen, dan worden onze beslissingen binnen de kortste keren door de Raad van State vernietigd."

"De procedures zijn bijzonder complex, maar dat is de maatschappij ook", erkende hij. "Telkens een burger naar de Raad van State trekt, moeten wij daarom als overheid daaruit lessen trekken."

"Deze regering heeft de voorbije 4 jaar meer dan ooit tevoren in mobiliteit geïnvesteerd", zei Van den Heuvel tot slot. "We hebben honderden kilometer fietspaden aangelegd, evenals tramlijnen en sluizen. Maar ook de wegen hebben we aangepakt, kijk maar naar de R4 in Gent. Daarnaast hebben we miljoenen in verkeersmanagement gepompt. De toekomst wordt wel degelijk voorbereid. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits doet wat moet."

Meest gelezen