Grobbendonk wint eTown Award voor online bedrijvigheid

Bedrijven zijn online het meest actief in de gemeente Grobbendonk. De gemeente krijgt daarvoor de eerste eTown Award van het internetbedrijf Google. Antwerpen en Merelbeke werden respectievelijk tweede en derde.

Bij Google Belgium werd het digitale engagement van bedrijven in Belgische gemeenten onderzocht. Er werd gekeken naar het aantal .be-domeinen in een gemeente, het gebruik van internet als promotiemiddel (via het Google AdWords-systeem, waarbij reclame wordt getoond op basis van eerdere zoekresultaten), alsook technische parameters zoals de gemiddelde up- en downloadsnelheden.

Volgens Google Belgium-directeur Thierry Geerts is het internet belangrijk voor innovatie en groei. "Bedrijven die het internet gebruiken, hebben een dubbel zo snelle groei. Drie procent van het bruto nationaal product is afhankelijk van de digitale economie, maar dat is maar de helft van in Nederland en een derde tegenover het Verenigd Koninkrijk."

"Vaak zag je dat een gemeente het op één parameter goed deed, maar de gemeente Grobbendonk was op de vijf onderdelen echt sterk," zegt Nicoline De Neve (BCG). Vooral op vlak van het AdWords-gebruik scoorde de gemeente sterk, al werden om commerciële redenen geen cijfers gegeven.

Burgemeester Herman Cambré (SP.A) was erg tevreden. "Ik was zelf verrast dat een relatief kleine gemeente als Grobbendonk deze prijs zou krijgen. Het duidt er natuurlijk op dat onze ondernemers bij de pinken zijn om in de interneteconomie te investeren. We gaan dat blijven ondersteunen."

Grobbendonk eindigde binnen Vlaanderen vóór Antwerpen en Merelbeke. Morgen reikt Google de prijs ook uit in Brussel en Wallonië.