2.000 Belgacom-klanten krijgen plots fikse rekening in de bus

Zo'n 2.000 klanten van Belgacom moeten hun rekening van de laatste 6 maanden in één keer betalen. Door een probleem bij de facturatie-afdeling van het telecombedrijf ontvingen ze een half jaar lang geen factuur. Dat schrijft Het Belang van Limburg .

Bij de facturatie-afdeling van Belgacom doken 6 maanden geleden plots problemen op. Door het op elkaar afstemmen van de klantenbestanden van Belgacom en Proximus, maakten de computers een rekenfout. "Daardoor dreigden 2.000 van onze 3 miljoen klanten een verkeerde factuur te krijgen", zegt Belgacom-woordvoerder Jan Margot. "We hebben toen besloten om geen rekeningen meer te verzenden vooraleer de computerfout was opgelost."

Veel klanten die hun rekeningen overlaten aan een automatische betaalopdracht bij hun bank, hebben van het achterwege blijven van de facturen mogelijk niets gemerkt. Maar anderen, die hun betalingen goed opvolgen, sloegen alarm. "De mensen die ons daarover hebben gecontacteerd, hebben we verteld wat er aan de hand was. We hebben gezegd dat ze geduld moesten hebben, en dat hun facturen zouden komen."

Een van de betrokken klanten is het daar niet mee eens. "Wij hebben Belgacom tien keer gecontacteerd. Het enige wat we te horen kregen was: "U heeft geen openstaande rekeningen" of "U heeft alles betaald". Over een computerprobleem, of een factuur die nog zou komen, is ons niets gezegd", zegt Jan Bijnens, die een rekening van 900 euro in de bus gekregen heeft, in Het Belang van Limburg.

"We begrijpen de misnoegdheid van de klanten", zegt Margot. "Maar de tarieven van Belgacom zijn gekend en de mensen hebben daar gebruik van gemaakt. We kunnen hun rekening niet kwijtschelden. Hoe graag sommigen dat ook zouden willen.

BELGA/WAEM