"Selfie" is het Britse woord van het jaar

"Selfie" is gekozen tot het Britse woord van 2013. Dat heeft de Britse uitgever Oxford University Press bekendgemaakt. Selfies, foto's van jezelf gemaakt met een smartphone, delen op sociale media is het laatste jaar een populaire rage geworden.
Zelfs de paus was onlangs te zien op een selfie.

"Selfie" haalde het van "twerk", de seksueel suggestieve dans die dit jaar heel wat aandacht kreeg door het optreden van zangeres Miley Cyrus op de MTV Video Music Awards. Andere kanshebbers waren "binge-watching", gedurende een paar avonden na elkaar of tijdens een weekend tv-series kijken, en "showrooming", iets in een winkel bekijken of uittesten om het daarna goedkoper online te aan te schaffen.

Volgens de uitgever van de gerenommeerde Oxford-woordenboeken werd het woord "selfie" wellicht in 2002 voor het eerst gebruikt op een Australisch internetforum. Vorig jaar werd het pas echt populair. Het gebruik van het woord zou volgens Oxford University in 12 maanden tijd met 17.000 procent zijn toegenomen. Een woord moet niet nieuw zijn om te kunnen winnen, het moet enkel "prominent en opgemerkt" worden in het laatste jaar.

Woorden die het in eerder schopten tot het Britse woord van het jaar, zijn onder meer "unfriend" (2009), "credit crunch" (2008), "carbon footprint" (2007) en "sudoku" (2005). In België loopt de verkiezing voor Woord van het Jaar nog. De verkiezing, een organisatie van Van Dale Uitgevers, duurt nog tot 26 november. Vorig jaar was het woord van het jaar "frietchinees". In Nederland won onlangs "participatiesamenleving", "selfie" was er ook een van de kanshebbers.