NMBS: "Veronderstellingen in de pers zijn voorbarig"

De NMBS heeft kort gereageerd op het nieuwe vervoersplan dat is uitgelekt. "De veronderstellingen in de pers zijn voorbarig", klinkt het. Volgens De Morgen zal de nieuwe dienstregeling vanaf december 2014 vooral tot gevolg hebben dat heel wat treinen trager gaan rijden. "Op de lijn Brussel-Antwerpen wordt trager gereden dan in 1935."

De Morgen heeft een vertrouwelijk document van zo'n 300 pagina's kunnen inkijken met het nieuwe vervoersplan van de spoorwegen dat eind volgend jaar van start moet gaan. De opvallendste vaststelling is dat de trein steeds trager wordt. Leuven-Mechelen wordt bijvoorbeeld een reis van 26 minuten, ooit was dat 16 minuten. De snelste trein tussen Antwerpen en Brussel gaat er vanaf volgend jaar 43 minuten over doen, dat is trager dan in 1935.

De NMBS geeft toe dat er een nieuw transportplan in de steigers staat, maar laat weten dat dit nog grondig uitgewerkt wordt en nog niet is goedgekeurd door de beheersorganen. "De veronderstellingen in de pers zijn dan ook voorbarig. De bedoeling is tot een robuust plan te komen, rekening houdend met de fors versterkte veiligheidsmaatregelen, maar ook met de reizigersvraag en werken aan de infrastructuur."

Volgens reizigersvereniging TreinTramBus gaan de spoorwegen trager rijden om de vertragingen terug te dringen. Als een trein volgens de dienstregeling vijf minuten langer heeft om op zijn bestemming te geraken, dan kan die trein eigenlijk vijf minuten vertraging oplopen, zonder dat dit als vertraging in de statistieken terechtkomt.

"We hadden gehoopt op een verbetering, maar als de informatie in de krant klopt, gaan veel reizigers erop achteruit", zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. "De treinen worden niet sneller, integendeel: sinds 1990 is er een tendens van steeds tragere treinen, en die tendens houdt aan."

Grote klappen in Limburg

De grootste klappen vallen in de provincie Limburg. Zo valt de rechtstreekse lijn Hasselt-Antwerpen grotendeels weg. De trein rijdt nog maar twee keer per dag in elke richting, op andere momenten moeten de reizigers overstappen in Aarschot. De verbinding met Brussel wordt in ruil daarvoor wel sneller.

Goed nieuws is er wel voor wie naar de luchthaven wil sporen. Het aantal treinen naar Brussels Airport wordt gevoelig opgedreven. Zo komt er ook een rechtstreekse trein vanuit Brugge. Het aantal treinen van het centrum van Brussel naar de luchthaven wordt opgetrokken van 4 tot 6.

Voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel is er minder goed nieuws. Er komt amper een trein per uur bij, Brussel-Nijvel.

De treinen tussen Gent en Leuven blijven daarnaast erg slecht gespreid. Soms moet je drie kwartier wachten op een trein, soms een kwartiertje.

Jonas Hamers / ImageGlobe