Arcade Fire bouwt feestje met uitgedost publiek

De Canadese band Arcade Fire heeft een uniek, feestelijk, maar vooral erg sterk concert gegeven in de Hallen van Schaarbeek. Het publiek was massaal ingegaan op de vraag om verkleed naar Brussel af te zakken.

In de aanloop naar een reeks grote concerten volgend jaar, houdt Arcade Fire op dit moment een korte tournee in kleinere zalen in vijf grote steden in Europa. De tickets voor het optreden in de Hallen van Schaarbeek waren dus erg gegeerd, en in een mum van tijd uitverkocht.

Zowat iedereen die een ticket kon bemachtigen voor het concert van gisteravond, had zich in avondkledij gehesen. Al waren er ook mensen die het extravaganter aanpakten, zo zagen we zelfs een tijger en een aardbei.

Het publiek heeft duidelijk veel over voor Arcade Fire. Heel wat mensen kenden de nieuwe plaat "Reflektor", nog geen maand uit, duidelijk al goed en zongen luidkeels mee bij "You already know" en "Afterlife". Ook meeklappen en dansen, al dan niet aangemoedigd door de bandleden, deden de fans met plezier. Zo stond er tijdens "We exist" vooraan iemand die een dansje toonde, en op vraag van frontman Win Butler danste het publiek het dansje na.

Carnaval in november

Maar de echte sterren van de avond stonden natuurlijk op het podium. Bij de start van het concert stonden poppen op het podium die een flard speelden uit "Rebellion/Lies", een van de nummers waarmee Arcade Fire doorbrak in 2005. Maar Win Butler en de hele band kwamen het podium op en ze jaagden de poppen weg. Butler kondigde de band trouwens aan als "The Reflektors", de naam waaronder Arcade Fire op dit moment toert.

"The Reflektors" trapte af met "Normal person" uit hun nieuwe plaat. Meteen daarna volgde een fantastische versie van "Wake up" uit de debuutplaat "Funeral".

Hoewel Arcade Fire vooral nieuwe nummers speelde, passeerden in het begin van de set nog enkele nummers uit vorige platen. Zo klonk "Haïti" live een pak zwoeler en dansbaarder dan op plaat. "Sprawl II (Mountains beyond mountains)" uit de vorige plaat, "The suburbs", toonde dan weer aan dat we het toen al hadden kunnen weten: er zit behoorlijk wat disco in Arcade Fire. Bij die twee nummers werd het ook echt duidelijk wat een fantastische stem Regine Chassagne, vaak uitbundig dansend, heeft.

Het is indrukwekkend om te zien hoe goed de veelkoppige band de nieuwe, vaak ingewikkelde nummers al in de vingers heeft. Het concert is niet alleen een carnavalesk feestje, het is ook een muzikale krachttoer die toont hoe veelzijdig de band is: van het punkerige "Joan of Arc" naar het dromerige "Supersymmetry", van het kinky "Flashbulb eyes" tot het aangrijpende "It's never over (Oh Orpheus)", van een cover van The Ramones tot het zuiderse "Here comes the nighttime" dat de reguliere set afsluit.

In de bisnummers komt Arcade Fire zo mogelijk nog straffer uit de hoek. Met het bijzonder energieke "Reflektor", waarvan de groove mij ook live aan die van "Thriller" van Michael Jackson doet denken. En met "Neighbourhood #3 (Power Out)", waarin woeste, krakende gitaren het opnemen tegen een slepende viool.

"Bedankt Brussel, jullie zien er mooi uit, jullie zijn geweldig", zei Butler. Het uitbundige publiek gaf dat compliment maar wat graag terug.