"Manoeuvre" Ryanair valt niet in goede aarde bij Brussels Airport

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat voortaan ook op Brussels Airport in Zaventem vliegen. De lagekostenmaatschappij meldt in een persbericht dat ze vanuit Rome Fiumicino een dagelijkse vlucht wil inleggen naar Zaventem. Brussels Airport is niet gelukkig met de Ierse plannen, maar beseft dat ze er weinig aan kan veranderen.

Tot nu toe vliegt Ryanair enkel op Charleroi-Brussels South. Daar gaat dus Brussels Airport bijkomen. Ryanair gaat zijn activiteiten vanuit Fiumicino fors uitbreiden, en plant o.a. dagelijkse zakenvluchten naar Brussels Airport en Barcelona-El Prat, schrijft De Tijd. Fiumicino is de grote internationale luchthaven van Rome. Ryanair vliegt nu al vanuit Charleroi naar Rome, maar dan naar de luchthaven van Ciampino.

Een timing voor de nieuwe vluchten is nog niet bekendgemaakt. Ryanair-topman Michael O'Leary geeft morgen wel een persconferentie. Hij komt speciaal naar Brussel om zijn Belgische plannen toe te lichten. De link die Ryanair wil aanbieden tussen Zaventem en Fiumicino, betekent sowieso extra concurrentie voor o.a. Brussels Airlines.

Het ziet ernaar uit dat Brussels Airlines zware concurrentie krijgt op de lijn Brussel-Rome. Eerder deze maand kondigde ook de Spaanse lagekostenmaatschappij Vueling al aan volgend jaar te beginnen met vluchten tussen Brussel en Fiumicino.

Daarnaast is er ook nog de Italiaanse maatschappij Alitalia, die kampt met  financiële problemen en die Ryanair trouwens ook de hand reikt. De Ieren willen naar eigen zeggen zelfs gaan samenwerken met Alitalia.

Brussels Airport keurt komst van Ryanair af

Brussels Airport (BA) reageert verrast en lijkt niet gelukkig met de plannen van Ryanair. Dat Ryanair hen niet had ingelicht, valt niet in goede aarde. BA zit helemaal niet op de komst van Ryanair te wachten, zo blijkt.

"BA kan de manoeuvres van Ryanair alleen maar afkeuren", klinkt het. De aanwezigheid van Ryanair op Zaventem "past niet in de ontwikkelingsstrategie van de luchthaven", maar tegelijk beseft BA dat ze de toegang tot haar banen niet kan weigeren aan een Europese maatschappij.

"De Europese wetgeving daarover staat elke Europese luchtvaartmaatschappij toe te vliegen van of naar Europese luchthavens die hun voorkeur genieten, zolang ze de nodige ruimte in de uurroosters verkrijgen en ze de tarieven en heffingen van luchthavens betalen", klinkt het.

Momenteel heeft Ryanair volgens BA nog geen "slots" aangevraagd om te kunnen vliegen op de luchthaven.

Waals minister van Mobiliteit André Antoine (CDH) is evenmin blij en klaagt "de ongebreidelde strategie van Zaventem" aan. Antoine wil een gesprek met Ryanair-baas Michael O'Leary om te horen welke de plannen van Ryanair in Charleroi zijn. "Ryanair zou nog meer plannen hebben met Brusssel dan alleen maar die route naar Rome", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. "Zo zouden nog meer zakelijke bestemmingen, grote steden bijvoorbeeld, aangekondigd worden. Het is natuurlijk afwachten maar het valt toch op dat Ryanair aan een koerswijziging is begonnen."