"Meld roekeloos gedrag buschauffeurs aan onze klantendienst"

De Lijn roept haar reizigers op om roekeloos gedrag van haar chauffeurs te melden bij de ombuds- of klantendienst. "We willen onze chauffeurs nu niet zelf met de vinger wijzen, maar bij ongepast gedrag moeten we hen wel terechtwijzen", klinkt het.

Aanleiding van de oproep van De Lijn is een incident op de lijn van Hasselt naar Zonhoven. Een scholier filmde hoe een chauffeur van De Lijn minutenlang zat te sms'en achter het stuur.

"Het is zeker niet zo dat we onze chauffeurs met de vinger willen wijzen", zegt Sonja Loos van De Lijn. "Maar als vastgesteld wordt dat hij of zij niet doet wat moet gedaan worden, dan moeten we de chauffeur daarop wijzen."

De Lijn hoopt met haar oproep incidenten te kunnen behandelen vóór ze in de pers komen. "We lanceren deze oproep om de klanten ook te vragen niet meteen naar de pers te lopen, maar het te melden aan onze klantendienst."