JIM krijgt boete van Vlaamse Regulator voor de Media

De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) is veroordeeld tot een boete van 2.500 euro omdat het in twee programma's op de zender JIM niet duidelijk heeft gemaakt dat het om telewinkelprogramma's ging. Dat heeft de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) gemeld. Intussen maakt de VMMa dat wel meer zichtbaar.

Uit een controle op 27 juni 2013 bleek dat tussen 17 en 23 uur twee programma's werden uitgezonden waarin de kijker doorlopend uitgenodigd werd om tegen betaling muziekclips aan te vragen.

JIM zond bij de start en na elk reclameblok een korte en moeilijk waarneembare mededeling van telewinkelen uit. Het lettertype van de vermelding is volgens de VRM te klein, wazig en in de meeste gevallen amper contrasterend met de achtergrond waarop de vermelding wordt geprojecteerd.

De VRM besluit dat JIM met deze uitzendingen een inbreuk begaat op het mediadecreet. Gelet op het feit dat de VMMa reeds eerder voor een soortgelijke inbreuk werd bestraft, wordt een geldboete van 2.500 euro opgelegd.

De VMMa aanvaardt de boete. "Twee jaar geleden heeft de VMMa al eens met de VRM besproken of het wel over telewinkelprogramma's gaat. We zijn toen begonnen met het aanduiden van telewinkelen bij enkele programma's en tot nu toe is er over de zichtbaarheid van het logo nog geen opmerking gekomen van de VRM", zegt woordvoerster Sara Vercauteren. "We hebben nu beslist om het logo duidelijker te maken en zo een boete in de toekomst te vermijden."