"Elke luchthaven had een deel van de koek"

Waals minister van Mobiliteit André Antoine (CDH) zegt dat Brussels Airport de lagekostenmaatschappij Ryanair heeft uitgedaagd door zich open te stellen voor lagekostenvliegverkeer. De vakbonden van de luchthaven van Charleroi, waar Ryanair zijn thuisbasis heeft, reageren verdeeld op het nieuws.

André Antoine, de Waals minister die bevoegd is voor de regionale luchthavens, was opvallend mild voor Ryanair-topman Michael O'Leary. "Ik geloof dat de strategie van O'Leary er een is die hij zelf niet wenste, maar die hem is opgedrongen", zei Antoine in het Waals Parlement. "Brussels Airport heeft eenzijdig beslist om lagekostenvluchten toe te laten. O'Leary voelde zich uitgedaagd", zegt hij. Antoine zei ook nog dat Brussels Airport soms "zeer Vlaams" is.

"Vrede in de lucht"

De minister pleit voor "vrede in de lucht". "Elke luchthaven had een deel van de koek. Zaventem had de reguliere vluchten, de lagekostenvluchten vertrokken vanop Charleroi. Nu Zaventem zich openstelt voor de lagekostenmaatschappijen was het te verwachten dat Ryanair daarop inspeelt", zegt hij.

Toch blijft hij de sereniteit bewaren omdat Ryanair zegt dat de luchthaven van Charleroi zijn belangrijkste uitvalsbasis blijft. Een deel van de 25 nieuwe toestellen die Ryanair heeft gekocht is bestemd voor nieuwe bestemmingen vanuit Charleroi.

Waals minister-president Rudy Demotte (PS) dringt aan op een overleg tussen de federale luchthaven en de regionale luchthavens. "In een tijd waarin alle regeringen in dit land moeten samenwerken om economisch herstel mogelijk te maken, hebben we niets te winnen bij dit soort geschillen", schrijft hij op zijn Facebookpagina.

Vakbonden Charleroi reageren verdeeld

De vakbonden van de luchthaven van Charleroi reageren verdeeld. "Het is duidelijk dat Ryanair in Zaventem mikt op zakenreizen, een ander cliënteel dan dat in Charleroi", laat de christelijke vakbond CNE weten. "Vooral Brussels Airlines moet zich zorgen maken", denkt CNE.

De socialistische vakbond is minder optimistisch. SETCa wijst met een beschuldigende vinger naar de directie en naar de Waalse politici. "De directie heeft te lang met vuur gespeeld. Zaken zoals de uitbreidingswerkzaamheden en de verlenging van de landingsbaan laten te lang op zich wachten", klinkt het.