Strenge Europese CO2-norm afgezwakt na Duitse druk

De strengere Europese CO2-norm wordt afgezwakt na zware druk uit Berlijn. Zo mogen autofabrikanten wel nog zwaarder vervuilende voertuigen op de markt brengen als hun gamma ook in schonere exemplaren voorziet. Milieu-organisaties reageren furieus.
De aanpassing is vooral in het voordeel van de Duitse luxemerken.

Vanaf 2020 mogen alle Europese auto's hoogstens 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Althans dat was de bedoeling. Na zware Duitse druk is de nieuwe norm afgezwakt. Berlijn wilde eerst vier jaar uitstel, maar moet uiteindelijk genoegen nemen met 1 jaar. Er is in ruil wel een reeks uitzonderingsregels toegevoegd waar vooral de Duitse luxemerken voordeel bij hebben.

Een van die uitzonderingen is bijvoorbeeld het feit dat de 95 g/km-norm als gemiddelde berekend wordt op het hele gamma. Zo mogen autofabrikanten ook na 2021 nog voertuigen op de markt brengen die meer CO2 uitstoten, als ze ook auto's op de markt brengen die erg weinig uitstoten, zoals hybride of elektrische auto's.

Milieu-organisaties reageren furieus. "Het is beschamend dat het harde gelobby van Duitsland er uiteindelijk in geslaagd is de nieuwe norm af te zwakken", klinkt het.