"Diabolo-trein blijft onder verwachtingen"

Diabolo, de dure treinverbinding met Brussels Airport ten noordoosten van Brussel, haalt niet de verwachte stijging van het aantal reizigers. Dat zegt de privépartner van het Diabolo-project. De NMBS en Infrabel houden de lippen stijf op elkaar en geven geen cijfers. Dat is te lezen in De Tijd.

De Diabolo-treinverbinding was de eerste publiek-private samenwerking van de Belgische spoorwegen. Dat betekent dat de overheid samenwerkt met een privépartner. Het hele project kostte 678 miljoen euro en was klaar in juni 2012. Reizigers moeten een toeslag van meer dan 4 euro betalen om de verbinding te mogen gebruiken.

Nu is bij de privépartner te horen dat de verbinding niet de verwachte reizigersvolumes haalt. Zo is het aantal mensen dat naar de luchthaven spoort niet gestegen, ondanks de nieuwe verbinding. Als redenen noemt de privépartner de economische crisis en het feit dat een spoorverbinding vanuit de Europese wijk later klaar is dan gepland.

Insiders noemen dan weer de toeslag die moet worden betaald (en het feit dat daar te weinig op wordt gecontroleerd) en het slechte treinaanbod. Infrabel, dat 388 miljoen euro investeerde, geeft niet thuis en ook de NMBS wil geen cijfers geven, weet De Tijd.

"Onvoldoende publiciteit voor Diabolo"

“Hautekiet” op Radio 1 polste vanmorgen naar reacties bij de gebruikers van de Diabolo-treinverbinding. En die zijn overwegend positief. Vooral de snelheid wordt geprezen. "Het zijn wel oude treinstellen", zegt iemand. "Het zou de parel moeten zijn van de NMBS, maar het lijkt wel net oud-Oostblok."

De toeslag is volgens sommige gebruikers zeker het probleem niet. Een uur parkeren op Zaventem kost ook 7 euro, luidt het. Anderen vinden de prijs wel een hinderpaal. "Ik vind het net iets te duur voor wat het is, zeker voor mensen met een gezin. Als ze je met de auto kunnen afzetten, is het vaak goedkoper."

"Het grote probleem is dat men er onvoldoende publiciteit voor maakt", concludeert journalist Marc De Roo van De Tijd. "De treinen zijn ook onvoldoende aangeduid in de luchthaven en de stations."