Stievie nader bekeken - Bart Van der Leenen

Aan het tromgeroffel te horen zou Stievie hét antwoord bieden op de televisiebehoeften van de moderne consument. Wel, ik heb de app intussen al kunnen uitproberen ...
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Op 6 december legt de Sint een primeur in ons aller Vlaamse schoentjes. Vanaf dan kan het grote publiek de app Stievie downloaden, een nieuw digitaal platform waarmee we de uitzendkanalen van onze drie grootste televisieomroepen kunnen bekijken én herbekijken op onze mobieltjes en tablets.

En het mag gezegd: Dit is een triomf voor de pax media, een doorbraak in technologie en een pluim voor onze Minister van Media, die dit project lanceerde als “noodzakelijk om te anticiperen op de evoluties in het digitaliserende en internationaliserende medialandschap”. Maar de praktijk?

Zitten we te wachten?

Het minste wat we over Stievie kunnen zeggen is dat er grote onduidelijkheid heerst of de Vlaming hoegenaamd wel zit te wachten op nogmaals een mobiele televisieapplicatie. Concurrent Yelo van Telenet is intussen al aan de tweede generatie toe, Belgacom had al TV Overal en lanceert binnenkort TV Replay en TV Replay+, en ook minder bekende diensten als Weepee TV en Bhaalu brengen al enige tijd Vlaamse zenders via onze mobiele toestellen.

Bovendien heeft zowat heel Vlaanderen al een televisieabonnement, waarin vaak heel wat interactieve diensten inbegrepen zijn. Stievie moet dus erg sterk uit de hoek komen om de Vlaming bovenop zijn huidige pakket nog 9,99€ extra te doen betalen - per maand én per mobiele toestel wel te verstaan.

Onduidelijk aanbod

Er zijn alvast twee doelgroepen die tevreden zullen zijn: de ‘die hard’ VTM fan die van Telenet zijn zender niet live mag bekijken op iPad, en de expat die met Stievie zijn Vlaamse feuilleton wil bekijken in het buitenland. Maar daar houdt de toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrenten zowat op, vrees ik.

Stievie heeft inderdaad aantoonbare voordelen ten opzichte van de concurrentie, maar omgekeerd geldt dat ook. De komst van Stievie is geen antwoord op een actuele vraag, maar een zoveelste telg in een lange reeks would-be’s, die de keuze voor de consument enkel zal vertroebelen. Elke aanbieder heeft immers een geheel eigen set aan mogelijkheden, zenderaanbod, opnamefaciliteiten en restricties op uitzendrechten, wat het onmogelijk maakt een winnaar te kiezen. Het bos en de bomen, u weet wel. En Stievie steekt zeker niet boven het bos uit.

Content is king

Ik voorspel nu al dat het gebrekkige aanbod een voorspoedig einde aan Stievie zal breien. Want ook zij zijn er niet in geslaagd om populaire internationale kaskrakers en series uitgesteld aan te bieden - en laat net dààr het gat in de Vlaamse markt liggen. Als u hoopte om “The Simpsons”, “House M.D.” of “Ally McBeal” te kunnen bekijken tegen dat u ‘s avonds in de zetel geraakt, bent u er dus aan voor de moeite.

“Komen Eten” kan u wel herbekijken, al vermoed ik dat u daar geen 9,99€ per maand voor over hebt. Kijken we iets verder in de toekomst, dan zal Stievie het gegarandeerd moeten afleggen tegen het aanbod van Netflix, Apple of Google, die nu al weten hoe de moderne televisieconsument te bekoren. Quod erat demonstrandum.

Waarom, oh waarom?

Het is mij nog steeds duister waarom dit project überhaupt opgestart is. Misschien hadden de omroepen gehoopt om Telenet en Belgacom uit te schakelen? Met de combinatie Stievie en Airplay kan je immers de uitzendingen bekijken op je televisie, zonder ander televisieabonnement. Maar daarvoor is het zenderaanbod véél te mager.

Stievie is naar mijn gevoel een typisch Vlaams zakelijk compromis gedreven door politieke blindheid. Als alternatief voor het huidige aanbod is het project alvast niet geslaagd. Als groot Vlaams samenwerkingsproject evenmin, want het technische pareltje (wat goed is mag ook gezegd worden) werd voornamelijk uitgewerkt door ... Nederlanders. Foei mevrouw Lieten!

En het ergste van al: diezelfde Nederlandse ploeg werkte eerder al een gelijkaardige app uit voor onze Franstalige vrienden van de RTBF. TV Nomade is na één jaartje activiteit intussen al verleden tijd, wegens “le nombre d’utilisateurs n’est pas assez important pour nous permettre de le maintenir”.

Stille dood?

Stievie is een mooi voorbeeld van hoe moderne technologie en interactiviteit tot bij de consument gebracht kunnen worden, maar mist inhoudelijk de toegevoegde waarde waar we massaal zitten op te wachten: kijken naar wat we willen, wanneer we willen. Ik had me heel wat anders voorgesteld als antwoord op “anticiperen op de evoluties in het digitaliserende en internationaliserende medialandschap”.

Sorry jongens, maar ik vrees dat alle harde werk na een kort vleugje succes bij de lancering een stille dood zal sterven. We spreken elkaar binnen een jaartje terug.

(De auteur is zaakvoerder van communicatiebureaus Out of the Crowd en Whizpr.)

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.