Kranten en weekbladen blijven lezers verliezen

De kranten- en weekbladenmarkt is het afgelopen jaar weer gekrompen. Dat blijkt uit de trimestriële cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De cijfers hebben betrekking over de periode oktober 2012 - september 2013.

De uitgevers verkochten van oktober vorig jaar tot en met september dit jaar 894.345 Nederlandstalige kranten. Dat zijn er 13.281 (-1,46 procent) minder dan dezelfde periode een jaar eerder. Met de digitale kranten erbij gaat het om 922.804 verkochte exemplaren, nog steeds 5.160 (-0,56 procent) minder.

De totale Franstalige krantenmarkt, die uitkomt op 371.932 digitale en papieren exemplaren, gaat er met 12.180 kranten (-3,17 procent) op achteruit.

Alle Nederlandstalige kranten hebben minder papieren exemplaren verkocht. Met de digitale exemplaren meegerekend, boeken De Morgen (0,09 procent), De Standaard (0,01 procent) en Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet (0,01 procent) wel een bescheiden winst. Alleen De Tijd gaat aanzienlijk vooruit (1,79 procent). Het Belang van Limburg (-1,97 procent), de Gazet van Antwerpen (-1,40 procent) en Het Nieuwsblad/De Gentenaar (-1,06 procent) verliezen fors. De Franstalige kranten gaan stuk voor stuk in het rood.

Minder tijdschriften verkocht

Ook de markt van de weekbladen wordt weer wat kleiner: er werden 7,04 miljoen weekbladen verspreid, of 218.057 (-3 procent) minder. Sterke dalers zijn Joepie (-23,18 procent), P-Magazine (-21,58 procent), Humo (-19,73 procent), Tv Familie/Blik (-14,89 procent), Story (-13,52 procent) en Flair (-13,81 procent).

Een gelijkaardige situatie doet zich voor in Franstalig België, waar 4,41 miljoen weekbladen werden verspreid, of -118.212 (-2,61 procent) minder. Trends/Trends-Tendances is een opvallende stijger (9,98 procent).

Slechts een beperkt aantal weekbladen werd digitaal verkocht. Een vergelijking op jaarbasis is bovendien moeilijk, omdat voor de meeste titels geen cijfers daarvoor beschikbaar zijn.