Ryanair - Baas Brussels Airport spreekt van machtsgreep

De komst van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair naar de luchthaven van Zaventem is "een machtsgreep". Dat heeft de gedelegeerd bestuurder van Brussels Airport, Arnaud Feist, zondag verklaard op de Franstalige openbare omroep. "We hebben geen contact gehad met Ryanair. Ik ben een uur op voorhand (voor de persconferentie van de maatschappij) verwittigd door de nummer twee van Ryanair. Dat zijn praktijken die niet passen", zei Feist tijdens het programma Mise au Point op RTBF.
AP2013

De lagekostenmaatschappij is niet aan haar proefstuk toe. Twee jaar geleden ondernam ze al stappen om gebruik te maken van het Brusselse tarmac, maar Ryanair eiste toen fors lagere luchthaventaksen, wat door Brussels Airport werd geweigerd. De nakende komst van Ryanair zal gebeuren onder dezelfde voorwaarden als voor de andere maatschappijen.

Hoewel ze naar eigen zeggen voorbereid is op dit soort demarches, verwacht de uitbater van de luchthaven van Charleroi (BSCA) passagiers te verliezen. Ryanair is op Charleroi goed voor het leeuwendeel van de vliegactiviteiten. Volgens gedelegeerd bestuurder Jean-François Cloquet "baart deze radicale verandering alle partners zorgen".

Donderdag gaf staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior (cdH) de Ierse maatschappij nog een veeg uit de pan. Hij zei toen in de Kamer dat de nationale luchthaven geen nood heeft aan "een maatschappij die anderen in problemen brengt die hun belastingen en hun sociale zekerheidsbijdragen wel in België betalen". Hij laakte daarbij de strategie van Ryanair-topman Michael O'Leary. "Hij installeert zich in een kleine, regionale luchthaven, valt de traditionele maatschappijen aan die vervolgens in de problemen komen en installeert zich dan in een grote luchthaven".

Zijn partijgenoot en Waals minister bevoegd voor Luchthavens André Antoine herhaalde zondag zijn pleidooi voor een "vrede in het luchtruim", aangewakkerd door de herhaalde juridische stappen van Brussels Airport tegen Charleroi. "We hebben er belang bij met elkaar te praten, tussen luchthavens en tussen het federale niveau en de deelentiteiten, opdat iedereen zijn deeltje van het luchtruim behoudt", luidde het.

Charleroi verwacht passagiersverlies

Hoewel ze naar eigen zeggen voorbereid is op dit soort demarches, verwacht de uitbater van de luchthaven van Charleroi (BSCA) passagiers te verliezen. Ryanair is op Charleroi goed voor het leeuwendeel van de vliegactiviteiten. Volgens gedelegeerd bestuurder Jean-François Cloquet "baart deze radicale verandering alle partners zorgen".

"Ieder zijn deeltje van het luchtruim"

Donderdag gaf staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior (CDH) de Ierse maatschappij nog een veeg uit de pan. Hij zei toen in de Kamer dat de nationale luchthaven geen nood heeft aan "een maatschappij die anderen in problemen brengt, die hun belastingen en hun sociale zekerheidsbijdragen wel in België betalen".

Hij laakte daarbij de strategie van Ryanair-topman Michael O'Leary. "Hij installeert zich in een kleine, regionale luchthaven, valt de traditionele maatschappijen aan die vervolgens in de problemen komen en installeert zich dan in een grote luchthaven".

Zijn partijgenoot en Waals minister bevoegd voor Luchthavens André Antoine herhaalde zondag zijn pleidooi voor een "vrede in het luchtruim", aangewakkerd door de herhaalde juridische stappen van Brussels Airport tegen Charleroi. "We hebben er belang bij met elkaar te praten, tussen luchthavens en tussen het federale niveau en de deelentiteiten, opdat iedereen zijn deeltje van het luchtruim behoudt", luidde het.