Fictie en entertainment in voorjaar van VTM

VTM zet in het voorjaar van 2014 opnieuw in op entertainment en fictie. Dat heeft Erwin Deckers, de COO van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), bekendgemaakt, een dag nadat de VMMa de nieuwe programmadirecteur Ricus Jansegers voorstelde. Die laatste verklaarde dat de vooravond op VTM een "pijnpunt is waaraan gewerkt moet worden".

De VMMa blikt tevreden terug op 2013. "Het was een jaar met veel creatieve ontwikkelingen: we hebben 15 nieuwe programma's gelanceerd en wel wat risico's genomen op creatief vlak. We zijn dan ook tevreden dat de meeste van onze programma's positief onthaald werden", aldus Deckers. "VTM heeft een gemiddeld marktaandeel van 22,3 procent per week en we zijn tevreden dat dat cijfer stabiel blijft."

In 2014 kan de VMMa al iets meer terugvallen op de bouwstenen van 2013. Met de nieuwe programmadirecteur wil het mediabedrijf in de toekomst niet van haar lijn afwijken, maar Jansegers wil bijvoorbeeld wel extra aandacht besteden aan de vooravond van VTM, die een "pijnpunt" blijft.

Met "Wauters vs. Waes", "Mijn pop-up restaurant", "De parenclub", "Beat da bompaz" en "Alloo in de vrouwengevangenis" lanceert de commerciële zender in 2014 opnieuw enkele nieuwe entertainmentprogramma's. Daarnaast komen de fictiereeksen "Cordon", over een stad die hermetisch is afgesloten door de uitbraak van een besmettelijk virus, en "Deadline 25/5" op het scherm.

"Kwalitatieve fictie blijven aanbieden ondanks de hoge kostprijs en de onzekerheid door het uitgesteld kijken is belangrijk", besluit Deckers. "Onze kijkers vragen ernaar en als programma's goed voorbereid worden, kan de kostprijs gedrukt worden."