Alle treinen voorzien van automatisch remsysteem

Sinds deze week is alle rollend materieel van de NMBS uitgerust met het automatische remsysteem TBL1+. De spoorwegen voerden de maatregel versneld in na de treinramp in Buizingen. Bij dat treinongeval in februari 2010, het dodelijkste in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen, vielen 18 doden.

TBL1+ treedt in werking als een trein door het rood rijdt of als een trein meer dan 40 kilometer per uur rijdt op 300 meter afstand van een rood sein.

961 treinstellen zijn de voorbije jaren met het systeem uitgerust. "Een ware krachttoer", zegt woordvoerder Bart Crols. De sporen zijn al voor ruim 93 procent met TBL1+ uitgerust.

In een volgende fase zal de NMBS overgaan tot het installatie van het Europese veiligheidssysteem ETCS. Dat doet treinen niet alleen stoppen voor het rood maar volgt ook hun snelheid op gedurende het hele traject. De treinen die de NMBS recent aankocht, beschikken al over het systeem.