Stromae pakt de AB in op koninklijke wijze

"Landgenoten, compatriotes." Op vorstelijke wijze en in beide landstalen begroet Stromae een uitzinnige AB in "zijn" Brussel. Het was voor de wereldster in wording vanavond een bij voorbaat gewonnen thuismatch. Een dag later kondigt hij een extra concert in Paleis 12 in Brussel aan op 14 november 2014.
All rights reserved to Matthias Engels

Eind vorige maand stond hij al eens in Club 69 voor een intiem mini-optreden, maar vanavond in de AB was het de eerste volwaardige "thuismatch" voor Stromae, die de voorbije weken vooral in Frankrijk optrad. De Belg is daar een waar fenomeen. Zijn nieuwe album "Racine carrée" is er het meest verkochte album van het jaar. In nog geen half jaar tijd zijn er al meer dan 830.000 exemplaren over de toonbank gegaan. Een gigantisch aantal.

Maar Paul Van Haver, zoals de Brusselaar met Rwandese roots echt heet, is en blijft een Belg. "Landgenoten, compatriotes, Bruxellois et Bruxelloises", zo begroet hij de AB na het eerste nummer, het fel beukende "Ta fête". Naast hem op het podium staan drie muzikanten met allen dezelfde outfit, dezelfde als Stromae: een wit hemd met het kenmerkende strikje en daarover een dichtgeknoopte pull met geometrische patronen.

Dat Stromae iets heeft met wiskunde en patronen is al langer bekend. Ook in de visuals op de achtergrond komen ze terug doorheen het optreden. De muzikanten dragen allen een bolhoed en verwijzen zo naar een ander Belgisch symbool, René Magritte. Met "Bâtard", ook van de nieuwe plaat, volgt vintage-Stromae: een dansbare beat met een diep sombere tekst. Elektro en chanson.

"Ni l'un, ni l'autre. Bâtard, tu es, tu l'étais, et tu le restes." (Niet het een, niet het ander. Een bastaard, dat ben je, was je en zal je blijven.)

All rights reserved to Matthias Engels

"Ik ben van nationaliteit veranderd"

De bindteksten van Stromae zijn in het Frans -toegegeven, we zijn dus niet altijd helemaal mee- maar af en toe gooit hij er ook iets in het Nederlands tussen: "alles goed?" of "wel kalm blijven hé", wanneer het publiek al te hard aan het roepen is tijdens de intro van "Tous les mêmes". Voor dat nummer doet hij een eerste kledijwissel en haalt hij zijn androgyne personage boven.

Zijn outfit is dezelfde als in de videoclip, die sinds gisteren online staat en in één dag bijna 400.000 keer bekeken is. Het publiek in de AB laat alles gewillig op zich af komen, ook de mindere nummers van "Racine carrée", waarop sowieso heel wat genres de revue passeren. We denken bijvoorbeeld aan het trage "Quand c'est", dat nooit echt tot leven komt, of het andere uiterste, "Humain à l'eau", dat niet zou opvallen op een album van Major Lazer.

In "Carmen", waarin elementen uit de gelijknamige opera verwerkt zijn, en het wanhopige, meeslepende "Sommeil" zien wij dan weer wel potentiële hits. En "Formidable" is een kippenvelmoment in een snikhete AB, waarbij elke zin luidkeels wordt meegezongen. Stromae zet op het podium zijn dronken typetje neer met veel overtuiging en weidse gebaren. Op het einde wordt hij zelfs ondersteund door een van zijn muzikanten.

Gespeelde verontwaardiging en boegeroep is er wanneer Stromae zegt dat hij de voorbije weken in Frankrijk is geweest. "J'ai changé ma nationalité", grapt hij om de boel nog wat op te poken. De Brusselse zanger vertelt dat hij de Fransen heeft proberen uit te leggen wat een mitraillette (de frituursnack) of andalousesaus is. "Maar ze begrijpen dat daar niet." Zijn oproep dat ze er in het buitenland maar eens mee moeten ophouden om "french fries" te zeggen, wordt op gejuich onthaald.

All rights reserved to Matthias Engels

Stromae bereikt jong en oud

"Alors on danse" wordt aangekondigd als het laatste nummer. Er wordt enthousiast gesprongen en gedanst. In zijn eerste hit van intussen vier jaar oud zitten op slimme wijze enkele nineties-hits als "Rhythm is a dancer" en "Insomnia" verwerkt. Het is een genre dat hem wel ligt. Na een korte onderbreking wordt een stokstijve Stromae het podium opgedragen in alweer een andere outfit, die voor "Papaoutai".

In die recente grote hit verwerkt de zanger zijn uitgebreide dankwoord aan zijn vrienden, muzikanten, medewerkers, manager, familie ("ma petite maman") en fans. Het blijft daardoor wel een tijdje doorgaan, maar niemand die dat erg lijkt te vinden. De echte afsluiter is het instrumentale "Merci", waarna plots het licht uitgaat. Na een strakke en ingenieuze show van anderhalf uur.

In de Europese pers wordt Stromae wel eens de man genoemd die de existentiële crisis van de Europese jeugd weet te vatten in zijn muziek. Maar het gaat verder dan dat. In het publiek zien we bijvoorbeeld heel wat ouders die hun (heel) jonge kinderen hebben meegebracht naar het concert. Stromae heeft het in zich om een heel breed publiek aan te spreken. De komende weken en maanden kan de Belg de verovering van Europa voortzetten met optredens in onder andere Nederland, Duitsland en Engeland.

All rights reserved to Matthias Engels

Extra concert van Stromae in Paleis 12

Stromae geeft op vrijdag 14 november 2014 een extra concert in Paleis 12 in Brussel. De ticketverkoop start morgen om 11 uur.