Giftige chloordampen in zwembad VUB

In Elsene zijn er in het zwembad van de Vrije Universiteit Brussel 18 mensen onwel geworden nadat giftige chloordampen waren vrijgekomen. Per vergissing was chloor toegevoegd aan zwavelzuur. 38 mensen ademden de gassen in, 18 van hen, allen personeelsleden, werden onwel en zijn uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht. Niemand verkeert in levensgevaar. Het gevaar voor de buurt is intussen geweken.

Door een fout bij de leverancier zou er bij een onderhoudsbeurt chloor zijn toegevoegd aan zwavelzuur. Als gevolg daarvan ontsnapte een chloorwolk bij het sportcomplex waardoor 38 mensen bevangen geraakten.

Uit voorzorg werd de omgeving van het zwembad ontruimd. Omwonenden werd gevraagd om ramen en deuren dicht te houden. Het gevaar is intussen geweken maar het zwembad en het fitnesscentrum blijven, net als een aanpalend gebouw van de universiteit, voorlopig dicht.