Haven Oostende houdt trafiek ook zonder ferry's op peil

Het verdwijnen van de ferrydienst tussen Oostende en Groot-Brittannië weegt niet op de trafiekcijfers van de Haven van Oostende. Dat wordt gecompenseerd door de toenemende offshoreactiviteiten. Dat meldt de haven.

Hoewel de cijfers van 2013 nog niet rond zijn, klokt de haven in de meeste segmenten af in de buurt van 2012. Uiteraard geldt dat niet voor de ferrytrafiek. De historische lijn tussen Oostende en Ramsgate in Groot-Brittannië als aanleghaven hield op te bestaan eind april. Oostende hoopt wel in 2014 de dienst nieuw leven in te blazen.

Ondanks het stopzetten van die lijn blijven de invaartcijfers op peil, namelijk op 4.400. Dat is vooral te danken aan offshore-industrie, die dagelijks goed is voor meerdere scheepsbewegingen van onder meer onderhoudspersoneel. Die industrietak is in volle groei en genereert op dit moment al 300 permanente jobs.

De bulk en algemene cargo klokt af op 1,4 miljoen ton, wat in lijn ligt met 2012. De haven ziet vooral perspectieven met nieuwe trafieken van boomstammen, gietijzer en pellets.

Op het vlak van cruises boekt de haven een kleine vooruitgang in vergelijking met 2012. Toen waren er 12 aanlopen, nu 16. 2014 zou een mooi jaar moeten worden voor dat segment met nu al 23 boekingen.

Oostende erkent dat 2013 op maritiem vlak een moeilijk jaar was. Toch zal er blijven geïnvesteerd worden. "De offshoreactiviteiten blijven daarbij het speerpunt, en dit nog voor vele jaren", besluit de haven.