Unizo en NSZ willen compensatie voor betaalpanne

Ondernemersorganisaties Unizo en NSZ willen een vergoeding voor de schade die hun leden ondervonden hebben door de storing bij betaalnetwerkbeheerder Worldline. De panne legde het betalingsverkeer in zowat heel het land vanmiddag meer dan twee uur lang stil. Handelsfederatie Comeos belooft met Worldline te overleggen.

Volgens een rondvraag van Unizo zou een op de twee transacties via Worldline vanmiddag mislukt zijn, of slechts met grote vertraging tot stand gekomen. "Wij hebben ontzettend boze reacties gekregen van winkeliers omdat ze op deze topdag heel wat klanten verloren zijn", vertelde Luc Ardies van Unizo in het Journaal.

Ook topman Karel Van Eetvelt van Unizo betreurt de ongelukkige timing, op een van de drukste winkelmomenten in de kerstvakantie. "Dit kwam uiterst ongelegen. Het lijkt ons evident dat er overleg komt met Wordline", aldus topman Karel Van Eetvelt. "De schade die de handelaars hebben geleden, moet zo goed mogelijk worden vergoed. Daarom zullen we als Unizo met Worldline overleggen om gepaste compensaties af te spreken."

Bij het NSZ, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, valt een zelfde geluid te horen. "Dit is een regelrechte ramp", zegt woordvoerster Christine Mattheeuws. Het NSZ wil nagaan of het een schadevergoeding kan krijgen van Wordline en vraagt de netwerkbeheerder ook om de garantie dat dergelijke incidenten in de toekomst niet meer zouden gebeuren.

Voor verrichtingen met Maestro, een ander betaalschema voor bankkaarten, en voor kredietkaarten op het netwerk van andere aanbieders waren er vandaag overigens geen problemen.

"Dit incident komt op een dubbel pijnlijk moment"

In een persbericht laat handelsfederatie Comeos vanavond weten dat ze wil bekijken welke stappen kunnen worden gezet om de schade te recupereren. De federatie zal ook met Worldline overleggen om na te gaan wat moet worden gedaan om dergelijke incidenten te voorkomen.

"Dit incident komt op een dubbel pijnlijk moment", stelt Comeos. "De handel draait deze dagen op volle toeren, en moet daarbij kunnen rekenen op een 100 procent betrouwbare elektronische betaalinfrastructuur. Dit was dus niet het geval. Bovendien maken de klanten, onder meer door de promotiecampagne "Betalen? Met de kaart uiteraard!" waarvan Comeos een van de gangmakers is, in toenemende mate gebruik van betaalkaarten."

Meest gelezen