Meer dan 9.000 burgers deden beroep op Vlaamse ombudsman

In 2013 hebben 9.325 burgers een beroep gedaan op de Vlaamse Ombudsdienst, of ruim duizend meer dan in 2012. Zij hadden een klacht over de Vlaamse overheid, maar vonden dat ze bij de betrokken klachtendiensten onvoldoende geholpen werden. De Ombudsdienst bemiddelt dan.

Het voorbije jaar werden 4.955 mensen onmiddellijk geholpen aan de telefoon, zo maakte ombudsman Bart Weekers maandag bekend. Daarnaast zijn 3.860 eenvoudige e-mails binnen de week verwerkt.

De meeste burgers worden dus snel geholpen, maar de ombudsman opende ook 510 bemiddelingsdossiers bij gevallen waar de klacht niet onmiddellijk te behandelen is via telefoon of e-mail.

Vorig jaar waren er heel wat klachten over woonsituaties, bijvoorbeeld over de kosten en de staat van een sociale woning, aldus nog Weekers.

In 2013 belden 958.901 burgers de Vlaamse Infolijn 1700 en telde de informatieve website www.vlaanderen.be 3.404.206 bezoeken. De ombudsman stelt dat meer intense samenwerking binnen de Vlaamse overheid "voorzichtige vruchten" afwerpt, en dat de burgers iets makkelijker hun weg naar de centrale infokanalen van hun Vlaamse overheid vonden.

In maart wordt het jaarrapport van de Vlaamse Ombudsdienst voorgesteld in het Vlaams parlement.