Suntory neemt producent van Courvoisier over

De Japanse drankengroep Suntory neemt de Amerikaanse tegenhanger Beam over. Daardoor groeit Suntory uit tot de nummer drie op wereldschaal inzake sterke dranken na Diageo en Pernod Ricard.

Suntory betaalt 83,5 dollar per aandeel. Dat is 25% hoger dan de slotkeurs van het aandeel Beam op de beurs vorige week. Ook de uitstaande schulden van Beam worden overgenomen.

Beam is onder meer bekend van het bourbonmerk Jim Beam en de cognac Courvoisier. Ook de scotch van Laphroig en Ardmore en Harveys Bristol Cream zitten in de portefeuille.

Suntory is oorspronkelijk een biermerk, maar heeft zich ook sterk toegelegd op sterke dranken. Zo is het Japanse merk onder meer eigenaar van whiskymerken zoals Auchentoshan en Bowmore, maar ook van frisdranken.

In 2009 nam Suntory al Orangina Schweppes over. Vorig jaar haalde Suntory dan nog eens 4 miljard dollar op bij de introductie op de beurs van Tokio. 

Suntory heeft een omzet van 17,6 miljard dollar en wordt door de overname de nummer drie wereldwijd in de sector van sterke dranken na het Britse Diageo en het Franse Pernod Ricard.