Zeven procent minder auto's dan tien jaar geleden in Brussel

In de voorbije tien jaar is het aantal auto's dat per dag in Brussel rondrijdt met zeven procent afgenomen. Dat blijkt uit cijfers die het kabinet van Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) bekendmaakt. Hij zegt dat er een mentaliteitswijziging aan de gang is. Open VLD en Touring zijn niet opgezet met de cijfers.
File in de Wetstraat.

Op driehonderd punten op allerlei wegen in het Brussels gewest hangen camera's en zij hebben de voorbije jaren minder auto's geteld. Waar er in 2003 nog zo'n 2.417.500 auto's dagelijks door Brussel reden, zijn dat er in 2013 nog zo'n 2.253.000 per dag. Dat is een daling met zeven procent.

De Lille benadrukt dat het verschil des te opmerkelijker is, omdat het aantal inwoners in Brussel in dezelfde periode met zestien procent gestegen is.

Wie al eens in Brussel in de file staat, zou het omgekeerde verwachten, maar de autodruk neemt dus af in de hoofdstad. "Tien jaar geleden gebeurde de helft van de verplaatsingen in Brussel nog met de auto. Nu is dat nog een derde", zegt De Lille in De Standaard. Hij zegt dat er een mentaliteitswijziging aan de gang is. "Het openbaar vervoer, fietsen of stappen winnen aan belang."

"Er zijn minder auto's, maar er is ook minder ruimte voor de auto. Snelle busverbindingen en trams bijvoorbeeld rijden over een eigen bedding. Ook beschermen we de wijken beter door het verkeer in lussen rond te leiden of er zone-30 van te maken", zegt De Lille.

Hij ziet in de toekomst nog belangrijke uitdagingen, wil Brussel het tegen 2018 met twintig procent minder auto's doen. "Brussel kan het zich niet permitteren om nog acht jaar op het Gewestelijk Expressnet (GEN) te wachten", zegt De Lille. Met het GEN moeten er om het kwartier lichte treinen als metro van en naar de hoofdstad rijden. De Lille wil binnenkort samenzitten met de nieuwe spoorbaas Jo Cornu.

"Geen inspanningen voor vlotter verkeer"

"Dat de autodruk daalt, zal wel kloppen. Maar daar schiet de automobilist geen meter mee op als de files niet verdwijnen", zegt Els Ampe, schepen voor Mobiliteit in Brussel. "Iets meer mensen nemen het openbaar vervoer of de fiets, ja. Maar is dat het gevolg van het beleid van De Lille?" vraagt ze zich af in De Standaard. "De armoede is ook toegenomen, misschien laten daardoor meer mensen hun auto staan."

Ook automobilistenvereniging Touring is niet opgezet met de cijfers. "Het autoverkeer is aangepakt, maar er zijn geen alternatieven voor mensen die van buiten de stad komen."

"Sommige partijen zweren bij de auto. Ze hebben niet de moed om kiezers duidelijk te maken dat we dan naar een algemene stilstand gaan. We moeten nu de juiste keuzes maken", reageert De Lille.