"Je geeft de route in en je auto rijdt er vanzelf naartoe"

Vandaag kunnen autoliefhebbers zich weer vergapen aan de nieuwste modellen op het Autosalon in Brussel. Wij keken verder dan de tijdelijke promoties en lonkende streelmeisjes en gingen op zoek naar de autotrends voor het jaar 2014 en daarna.
AP2013

Over één ding zijn alle kenners het eens: de zuiver elektrische auto is in ons land nog steeds een marginaal fenomeen. Zuiver elektrisch, dat betekent een auto die alleen maar gevoed wordt door batterijen. In 2013 werden er 500 exemplaren in gebruik genomen en 2014 belooft weinig beterschap.

"De verkoop van elektrische voertuigen in 2014 zal nog beperkt blijven", verwacht autojournalist Tony De Mesel. "De actieradius is nog steeds beperkt (150 à 200 kilometer) en er is de hoge kostprijs. Hybrides (combinatie van batterijen met een klassieke verbrandingsmotor) beginnen wel hun ingang te vinden. Meer en meer merken betreden die markt."

"Het aanbod van elektrische auto's zal wel groter worden", voorspelt Alain Devos, hoofdredacteur van het magazine Autowereld. "Maar de verkoop volgt niet. Toch kunnen de constructeurs niet achterblijven. De uitstootnormen worden steeds strenger. Bovendien is het ook belangrijk voor het imago van een autobouwer. Ze kunnen het zich niet permitteren om aan de kant te blijven staan."

Ook autofederatie Febiac is sceptisch. "Voor de sector is het vooral belangrijk om in 2014 weer meer elektrische auto's te verkopen, na de daling vorig jaar", zegt woordvoerder Joost Kaesemans. "Dat hangt wel af van verschillende factoren, zoals nieuwe modellen, het aantal laadpalen en eventuele belastingvoordelen."

AP2008

Geen diesel of benzine, maar aardgas

Misschien wordt 2014 wel de doorbraak van een nieuwkomer in brandstofland: aardgas. Het aanbod van zowel tankstations als modellen is nog beperkt, maar de voordelen zijn voor de sector overduidelijk.

Het is de aardgasfederatie alvast menens. Iedereen die een auto op aardgas koopt op het Autosalon krijgt een premie van die federatie van 2.000 euro. De fabrikant verdubbelt die premie in sommige gevallen ook nog. De actie is tijdelijk (tot en met februari), maar de bedoeling is duidelijk: meer mensen laten rijden met de properste fossiele brandstof van het moment.

De voordelen zijn duidelijk: een lagere prijs, een lager verbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Alleen tanken is nog een probleem. "In 2014 zouden er 25 tankstations met aardgas bijkomen", weet Febiac. "Dat is nog altijd heel weinig, maar het schept wel mogelijkheden." Bovendien is de bevoorrading van die stations veel eenvoudiger dan bij diesel en benzine. De gasleiding loopt in de meeste gevallen immers al langs die stations.

© Richard B. Levine. All rights reserved.

Zelfrijdend in 2014?

In 2014 wordt de auto ongetwijfeld weer wat slimmer. In de wat duurdere modellen kunnen we al eens de gps mondeling aanspreken of waarschuwen radars ons voor een dodehoekongeval. Die technische snufjes zullen ongetwijfeld ook in goedkopere modellen verschijnen.

De échte natte droom van de autonerd is natuurlijk de zelfrijdende auto. Maar is dat al iets voor 2014? "Je auto de file laten volgen, waarbij de auto automatisch versnelt en vertraagt, dat is vandaag technisch perfect mogelijk, maar er moet wel een wettelijk kader zijn, want wie is verantwoordelijk bij een ongeval?", vraagt Alain Devos van Autowereld zich af.

Autojournalist Tony De Mesel deelt die zorg. "Er zijn al auto's waarbij je de route ingeeft en de auto autonoom naar de eindbestemming rijdt, maar dat is vandaag alleen mogelijk op testparcours. Technisch is dat allemaal geen probleem, maar de verzekering en de wetgeving zijn de grootste struikelblokken. Zelfrijdende auto's op de openbare weg is niet voor binnen 10 jaar, maar op de snelweg zou het al sneller kunnen gebeuren."

Diesel, de heilige graal

Sommige zaken zullen wellicht ook in 2014 (nog) niet veranderen. Zo blijft diesel de heilige graal voor bedrijfswagens. Er is wel een kleine evolutie richting bezine, maar meer dan 80 procent van de bedrijfswagens rijdt rond met de vuilste fossiele brandstof op de markt.

Een bedrijf dat dieselwagens inschrijft, wint immers twee keer: 1 keer aan de pomp, door de lagere dieselprijs, en 1 keer in de boekhouding, omdat de fiscaliteit zich richt op CO2-uitstoot. Als de wetgever zich meer op vervuiling gaat richten, kan er een grotere switch naar benzine en andere alternatieven energiebronnen plaatsvinden, verwacht de sector.

Die sector verwacht voor 2014 een stabiele automarkt. Het streefcijfer ligt op 490.000 verkochte voertuigen, tegenover 486.000 in 2013. "We zien dat bedrijven toch meer zuurstof beginnen te krijgen", weet Febiac. "Dat kan de professionele markt aanzwengelen."

Die groei kan de autosector in ons land heel goed gebruiken, want de verkoopcijfers bevinden zich nog altijd op crisisniveau. Heel wat constructeurs snakken naar een stijgende markt en zien wellicht liever een zelfverkopende auto dan een zelfrijdende.