General Motors betaalt eerste dividend sinds 2008

De Amerikaanse autogroep General Motors gaat voor het eerst sinds juli 2008 een dividend uitkeren. Dat symboliseert de wederopstanding van een van 's werelds grootste autogroepen na een diepe crisis.
AP2010

Het dividend bedraagt 30 cent per aandeel. Het voorbije jaar verkocht General Motors 9,71 miljoen auto's en dat is 4% meer dan in 2012. Het bedrijf  maakt al enkele jaren opnieuw winst, maar het is de eerste keer sinds de zware crisis dat het die nu ook kan uitkeren aan de aandeelhouders.

Opvallend is dat GM niet enkel profiteert van de heropleving van de Amerikaanse automarkt, maar het ook erg goed doet in groeilanden zoals China en India. Volgens analisten vallen de nieuwe modellen die sinds de crisis gemaakt zijn, erg in de smaak bij de consumenten in de groeilanden.

Tegelijk is er in Amerika opnieuw groei in de markt van zware pick-uptrucks en andere grote tuigen, waar GM ooit prat op ging. Het lijkt dus dat General Motors wint op alle terreinen.

Vandaag krijgt GM overigens een nieuwe baas, een bazin eigenlijk. De 52-jarige Mary Barra zal voortaan CEO zijn, de eerste vrouwelijke topfiguur van een groot automobielbedrijf. Barra is een oudgediende van het bedrijf en leidde tot nu toe de afdeling die nieuwe modellen uitwerkte.

AP2014

De feniksen van Detroit

In 2008 leek de wereldwijde financiële crisis de "Big Three" van de Amerikaanse auto-industrie in de gracht te rijden. Zowel General Motors als Chrysler moest van een bankroet gered worden door een interventie van de VS-overheid. Ford moest fors afslanken, maar redde het op zijn eentje.

Intussen zijn de drie Amerikaanse autogroepen uit hun as herrezen. GM werd geherstructureerd, fabrieken gingen dicht en duizenden mensen verloren hun baan, maar het bedrijf werd opnieuw winstgevend en geprivatiseerd. GM vecht nu opnieuw met Toyota en Volkswagen om de topplaats in de wereldwijde automarkt.

Chrysler werd in schijven verkocht aan de Italiaanse autogroep Fiat, een proces dat onlangs volledig is afgerond. Het winstgevende Chrysler is nu de sterkhouder die Fiat overeind houdt. Ford moest onderdelen zoals Land Rover, Jaguar, Volvo Cars en Aston Martin verkopen, maar bleef vasthouden aan de rest van de Europese afdeling, al doet die het niet echt zo goed als in de VS.

De drie Amerikaanse groten hebben hun wederopstanding te danken aan zuinigere modellen die ook elders in de wereld aanslaan.