Tussen 16 en 26? Werk dan uw eigen campagne uit

"De schoonmoeder aller verkiezingen", zo heet het project dat De Ambrassade vandaag heeft gelanceerd. Minstens 100 jongeren krijgen de kans om hun eigen campagne uit te werken.
"De schoonmoeder" wil jongeren zelf een thema op de agenda laten plaatsen.

"Jongeren zijn niet geïnteresseerd in politiek", zo luidt het soms. Maar die stelling klopt niet, zo stelt De Ambrassade.

"Jongeren zijn wel bezig met politieke thema's. Alleen zijn die thema's van een andere aard", zegt Isaac Verhaeghe. Hij is 18 jaar en zit in de Vlaamse Jeugdraad. "We worden nog altijd onvoldoende gehoord en niet serieus genomen, ook al komen we op straat en schreeuwen we het uit op Facebook en Twitter. Dit project is een kans voor ons, jongeren, om onze dromen op de maatschappelijke en politieke agenda te zetten en nieuwe thema's in het debat te gooien."

Minister van Jeugd en Gelijke Kansen, Pascal Smet (SP.A), schaart zich achter het project. "Dit geeft een megafoon aan jongeren. Als dit project lukt, dan is het regeerakkoord al voor de helft geschreven."

"De schoonmoeder aller verkiezingen", zo heet het project dus. "De schoonmoeder", Tine Van den Wyngaert (Tine uit "Het geslacht De Pauw"), is het uithangbord. De Ambrassade zoekt minstens 100 jongeren die tussen nu en de verkiezingen van 25 mei zelf een thema op de agenda willen plaatsen. Zij krijgen steun om hun thema uit te werken tot een campagnebeeld.

Wie tussen de 16 en de 26 jaar is en wil meewerken aan het project, kan terecht op www.deschoonmoeder.be. U kan ook terecht op de Facebookpagina en op Twitter.

lees ook