"Onbekende soorten vis nog meer in markt zetten"

De Vlaamse Visserij Vereniging (VVV) hoopt dat de onbekendere vissoorten nog meer en beter in de markt worden gezet. Zo reageert de vereniging op de berichten dat 300 ton vis in 2013 vernietigd of vermalen werd. "Het is een oud zeer", aldus Peter Purus van de VVV.

"Mensen zijn nog al te vaak kuddedieren. Ze kopen de vis die ze het best kennen, zoals kabeljauw, tong of zalm", aldus Purus. Volgens Purus is er te weinig vraag naar de vis, en moet die daarom vermalen worden. "En we kunnen die niet teruggooien, want alle vangsten worden netjes bijgehouden in logboeken."

Ook voor de visser is de "bijvangst" een drama, want ze krijgen amper geld voor de vermaalde vissen. "Dat gaat naar een nulprijs, maar de kosten lopen natuurlijk op", aldus Purus.

Volgens de VVV worden heel wat goede initiatieven genomen door onder meer VLAM (Vlaams centrum voor agro- en visserijmarketing) of het North Sea Chefs-project, waarbij topchefs onbekendere vissen op het menu zetten. "Maar er mogen nog meer initiatieven komen om onbekende vissen aan de man te brengen. Zelfs de vis van het jaar, de pladijs (foto), blijft al te vaak liggen. Maar ja, klant is koning uiteraard", besluit hij.