Slimme wasmachine wint creativiteitsmarathon van essenscia

Een smartwasmachine die via chips in kledij het wasproces optimaliseert heeft de vierde creativiteitsmarathon gewonnen van essenscia, de federatie van de chemische industrie.

In de Gentse Zebrastraat werkten zowat honderd jongeren uit negen (vooral) Oost-Vlaamse scholen 24 uur lang aan een creatieve oplossing voor een concreet en bestaand bedrijfsprobleem. De creativiteitsmarathon van essenscia, in samenwerking met Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en het Agentschap Ondernemen, stond onder peterschap (en jurering) van Recticel (Wetteren) EOC (Oudenaarde), Christeyns (Gent) en Bayer CropScience (Zwijnaarde).

De winnaars van de creativiteitsmarathon, zeven leerlingen van het vijfde en zesde jaar secundair onderwijs uit De Pinte, Mechelen, Oudenaarde, Melle en Opwijk bedachten voor detergentenbedrijf Christeyns een smartwasmachine, waarbij de trommel vervangen wordt door een bolvomig omhulsel dat 360 graden draait door middel van magneten. Een chip in kledij moet dan weer het wasproces optimaliseren. "Het meest creatieve voorstel, het best uitgewerkte en in dat opzicht het meest realistische", aldus de jury.

Andere genomineerden dachten na hoe ze via biotechnologie kerrie en prei kunnen verwerken in bieten en gras om de methaanuitstoot van herkauwers te verlagen (Bayer CropScience), bedachten een overdekte elektrische driewielerfiets ter vervanging van de wagen (Recticel) of stonden stil bij wat een naam betekent voor de duurzaamheid van een bedrijf (EOC).

Na Antwerpen is de provincie Oost-Vlaanderen de grootste werkgever in de chemie-, kunststoffen- en lifesciencesbedrijven, waarbij 200 bedrijven werk verschaffen aan ongeveer 12.000 mensen. Met de creativiteitsmarathon, die voor de vierde keer plaatsvond en voortaan enkel provinciaal georganiseerd wordt, wil essenscia de brug slaan tussen onderwijs en de bedrijfswereld. "We hebben jongeren nodig om de uitstroom door vergrijzing te compenseren en vooroordelen tegenover de sector weg te werken", klinkt het.