Sterke stijging betalingen via smartphone en tablet in 2013

De Belgische onlinebetaalspecialist Ogone heeft het afgelopen jaar en vooral de afgelopen kerstperiode een sterke stijging van betalingen via mobiele toestellen vastgesteld. Het merendeel van de e-commerce-transacties via het platform van Ogone verliep evenwel nog altijd via een traditionele computer.

Mobiele betalingen vertegenwoordigden 13,5 procent van alle e-commerce-transacties via het Ogone-platform in december 2013. De transacties via tablets verdubbelden sinds december 2012 naar 9 procent van het totale aantal transacties in december 2013. Bij smartphones steeg het aantal transacties met 50 procent naar 4,5 procent van het totaal. In België hadden tablets een aandeel van 7 procent, smartphones haalden 3 procent.

Die stijging legt Michaël Van Gijseghem, Country Manager bij Ogone, uit door de populariteit van smartphones en tablets. "Meer en meer mensen hebben een tablet. Ook trekken de webshops de mobiele kaart en maken een mobiele website of een applicatie", klinkt het. In België geeft hij het voorbeeld van de NMBS-applicatie, waarop sinds vorig jaar tickets aangekocht kunnen worden. Ook biedt de Egyptische luchtvaartmaatschappij EgyptAir de mogelijkheid om mobiel vliegtuigtickets aan te schaffen. Van Gijseghem verwacht dat die trend zich in 2014 versneld zal doorzetten.

Tijdens de afgelopen kerstperiode zag Ogone het aantal transacties globaal toenemen met 37 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2012. "De e-commerce groeit door het stijgende vertrouwen erin bij de consumenten", aldus nog Van Gijseghem. "Dat is dan weer gelinkt aan het grotere aantal webshops, vooral dan webshops die kwaliteitsvolle producten maar ook een heel goede dienstverlening bieden." Voorts zijn de leveringstijden en -mogelijkheden aantrekkelijker geworden. Doorheen het jaar zijn vooral mode, tickets voor evenementen, reizen en de telecomsector de belangrijkste sectoren voor e-commerce, maar in de kerstperiode is het aandeel van mode en elektronica net iets groter.

De drukste dag voor onlinekerstaankopen in België - maar ook in Frankrijk, Nederland en de VS - was maandag 16 december, een week voor Kerstmis. "Mensen die nog kerstgeschenken moeten kopen, maar geen tijd of zin hebben om in een fysieke winkel te zoeken, gaan online", aldus Van Gijseghem. Met leveringstijden van maximaal drie tot vier dagen komen de geschenken nog op tijd aan, klinkt het.

In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland piekten de transacties vroeger, op respectievelijk 4 en 9 december, wat volgens Ogone het gevolg is van uiteenlopende traditionele data om cadeaus te geven en de leveringsdeadlines.

Ogone, met hoofdzetel in Brussel, is begin vorig jaar overgenomen door het Franse Ingenico, een beursgenoteerd bedrijf, waardoor geen absolute cijfers worden bekendgemaakt. Meer dan 50.000 bedrijven in meer dan 70 landen gebruiken het platform voor het beheer en de uitvoering van mobiele en online betalingen en fraudepreventie. In België zoekt het bedrijf momenteel 25 nieuwe werknemers, voor heel 2014 is dat een honderdtal.

Ogone stelt in België een marktaandeel van ongeveer 85 procent te halen wat betreft webshops.

A2012