"Een eerste brede graad in het secundair is wel degelijk nodig"

"Een eerste brede graad in het secundair onderwijs is wel degelijk nodig." Dat zeggen tien hoogleraren van vier verschillende universiteiten in het nog te verschijnen boek "Het onderwijsdebat. Waarom een hervorming van het secundair onderwijs broodnodig is" dat De Tijd al kon inkijken.
ERIC HERCHAFT

Op een studiedag van Groen presenteerde onderwijsexpert Ides Nicaise (KU Leuven) al een paper over de eerste graad. Nicaise is uitgesproken voorstander van een hervorming van het secundair onderwijs en van de invoering van een brede eerste graad.

Nicaise en zijn collega's Jeroen Lavrijsen en Thomas Wouters bepleiten in de paper de voordelen van een latere studiekeuze. Officieel wordt in Vlaanderen op 14 jaar voor een studierichting gekozen, maar door de schoolkeuze gebeurt dat de facto al op 12 jaar. Nochtans vermindert het later beslissen over de studiekeuze volgens het onderzoek de impact van de sociale afkomst op de schoolprestaties. Dat leidt niet tot kwaliteitsverlies of tot nivellering.

Een vroege studiekeuze, bijvoorbeeld op twaalf jaar, heeft bovendien geen meerwaarde voor sterke leerlingen, terwijl ze de impact van de sociale afkomst op de leerprestaties vergroot. "Een brede eerste graad is geen keurslijf, zoals sommigen het voorstellen. De leerlingen hebben een gemeenschappelijk lessenpakket, maar binnen dat pakket kunnen sterke leerlingen perfect worden uitgedaagd en zwakkere leerlingen worden bijgewerkt", zegt Nicaise.