Diabolo-toeslag voor rit naar luchthaven stijgt tot meer dan 5 euro

De Diabolo-toeslag, de toeslag die geldt voor elke treinreis naar of vanuit Brussels Airport, wordt vanaf 1 februari verhoogd. Treinreizigers betalen vanaf dan 5,07 euro bovenop de prijs van hun ticket, in plaats van de huidige 4,44 euro. Dat melden spooronderneming NMBS en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

De Diabolo is de ondergrondse spoorverbinding tussen het station Brussel-Nationaal-Luchthaven en de dubbelsporige lijn Schaarbeek- Mechelen op de middenberm van de E19-autosnelweg.

De verhoging met 0,63 cent (of ruim 14 procent) is nodig "voor het garanderen van het financieel evenwicht van Northern Diabolo NV, de private investeerder in het Diabolo-project", zo staat in een persbericht. Elke reiziger met het station Brussel-Nationaal-Luchthaven als vertrek- of bestemmingsstation moet de toeslag betalen.

"Als bepaalde reizigersaantallen niet worden gehaald, dan heeft Northern Diabolo de mogelijkheid om een verhoging van het reizigerssupplement te vragen", legt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit uit. "Dat is nu gebeurd." Petit benadrukt wel dat de reizigersaantallen de laatste maanden "in een positieve flow" zitten. Concrete cijfers worden niet gegeven, maar volgens Infrabel "maakt ongeveer 20 procent van de mensen die zich van en naar de luchthaven begeven, gebruik van de trein".

Eenzelfde geluid bij de NMBS. "We geven geen reizigerscijfers vrij per lijn, maar de trend evolueert de laatste maanden in positieve zin", voor reizen van en naar de nationale luchthaven, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Dat is te danken aan onder meer een reeks initiatieven van de spoorondernemingen, zoals meer en rechtstreekse treinen en een communicatiecampagne, en aan de groei van de luchthaven zelf.

De Diabolo-toeslag moet al sinds november 2009 betaald worden door elke reiziger met Brussel-Nationaal-Luchthaven als vertrek- of bestemmingsstation. Bij de start bedroeg de toeslag 2,1 euro, aldus Infrabel-woordvoerder Petit. De opbrengst van de Diabolo-toeslag gaat volledig naar Northern Diabolo. Dat geld vormt een van de drie inkomstenbronnen van het bedrijf.

Daarnaast krijgt het jaarlijks circa 9 miljoen euro van Infrabel en 0,5 procent van de opbrengsten van het binnenlands verkeer van de NMBS. De NMBS geeft ook hiervan geen concrete cijfers.
De investering in het Diabolo-project bedroeg 678 miljoen euro (uitgedrukt in prijsniveau 2012). Daarvan was 290 miljoen euro afkomstig van de private partner Northern Diabolo NV en werd 388 miljoen euro geïnvesteerd door Infrabel vanuit de overheidsdotatie.