Stromae: de weg naar Werchter



Deze week werd bekend gemaakt dat Stromae, het muzikale alter ego van Brusselaar Paul Van Haver, deze zomer op Rock Werchter zal staan. Sommigen kijken daarvan op, maar eigenlijk is dit de meest logische en meest toe te juichen toevoeging die de organisatie aan de affiche kon maken.
analyse
Analyse
Aansturen van de 'analyse' teaser o.a. op de home pagina en 'analyse' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'analyse' overzichtspagina

De reden daarvoor moet niet al te ver gezocht worden. Al sinds in 2010 zijn zomerhit ‘Alors on danse’ niet alleen België en de omringende landen veroverde, maar de wereld rond ging, gooit Stromae hoge ogen. Intelligente teksten, al even intelligent op een bedje van beats geserveerd is zijn knap uitgekiende recept.

Het zal je niet ontgaan zijn dat beats en elektronische sounds meer en meer de basis zijn van de meeste hits van het moment. Voor Stromae zijn ze het glijmiddel om soms deprimerende boodschappen, van vaders die hun gezin in de steek laten (in ‘Papouté’) tot alle vormen van racisme in onze maatschappij (in ‘Bâtard’) de wereld in te sturen.

Ongeacht die inhoud gaan de nummers erin als zoete koek, net omdat ze dansbaar zijn, lekker en vrolijk in het oor klinken. Zoals ‘Formidable’ dat met zijn parlando, piano en heerlijk rapritme zelfs verslavend is. Door Stromae rolde er plots weer Frans op de Vlaamse radio, ook geen kleine overwinning.

Uitgekiende strategie

Maar los van de muzikale verwezenlijkingen, is Stromae ook een uitgekiend product. Of toch op zijn minst een ‘project’ zoals hij het me in een tv-interview omschreef. Van Haver signeerde toen op een doordeweekse dag in de voormiddag in een winkel in Brussel. Zeker duizend mensen lieten school en werk even voor de kleine krabbel van die tengere jongeman. En dat is veelzeggend.

Want laten we niet vergeten dat Stromae nog maar aan zijn tweede album zit, en tegelijkertijd toch een plaats in het collectieve geheugen veroverd heeft. Daar werken ze bij het project ‘Stromae’ keihard aan. De beelden van Van Haver ogenschijnlijk zat in de straten van Brussel gingen viraal de wereld rond via het web. Bleken het de opnames van zijn clip te zijn.

Wat later herhaalde hij het zelfde in Canada, op de metro van Montréal. Bleken de reizigers de gimmick door te hebben wegens eerder al gezien. De smartphones waren al bovengehaald voor Stromae zijn keel ook maar openzette.

En dan was er zijn entrée op de NRJ Music Awards in Cannes in december vorig jaar. Stokstijf werd hij de zaal van het event binnengebracht, om pas te ontdooien wanneer hij goed en wel op het podium stond. Ook nu weer gingen de beelden de wereld rond.

Fris bloed

Stromae weet dus als geen ander de media te bespelen en zijn publiek te engageren. Dat merk je ook op zijn officiële site, die bol staat van tweets en Instagramfoto’s die zijn fans postten over hem. Meer dan wie ook is Stromae een artiest van deze tijd. Het is dan ook niet verwonderlijk en zelfs broodnodig dat Rock Werchter de man uitnodigde. 

Want hoe goed de affiche van Werchter de afgelopen jaren vaak is, de drang naar nieuw bloed blijft essentieel voor de credibiliteit van het festival. Want hoe goed de headliners op het hoofdpodium ook zijn, je hebt vaak een alwéér-gevoel. Alwéér Pearl Jam. Alwéér Kings of Leon. Alwéér Metallica. En ja, uiteraard kunnen de fans van die bands er geen genoeg van krijgen, en zijn die van Metallica zelf zo fanatiek dat hun festivaldag nagenoeg alleen door hen makkelijk uitverkoopt.

Maar als je alleen teert op de het aloude gekende, loop je als festival het risico ook zelf een fosiel te worden. En dus is een nieuwe injectie welkom. Zover als Pukkelpop drijft Werchter het niet - het is dan ook een ander beestje - maar de weg van de pure rock heeft het festival al lang achter zich gelaten.

Hoe geërgerd reageerden gitaarfanaten in de jaren ’90 niet op het feit dat The Chemical Brothers er een podium zouden afsluiten. Of zes jaar geleden toen Jay-Z op de affiche stond. Populaire hiphop? Op Rock Werchter!? Nee toch! Door zijn uitgebreide live-band zou het één van de topconcerten worden van de Werchtereditie.

Feest

Maar zo is er elk jaar wel een act waar de die hard Rock Werchtergangers zich druk in kunnen maken. Dimitri Vegas & Like Mike vorig jaar - wat doen die knopjesdraaiers van Tomorrowland hier? - Skrillex het jaar daarvoor, Milk Inc. in 2009. Regi en Linda waren het perfecte alternatief voor wie geen zin had in James Hetfield en co. En wat een feest is het daar toen geworden, in de Pyramid Marquee.

En dat is dan ook het sleutelwoord: feest. Het zal aan de economische crisis liggen, maar het escapisme is voor veel festivalgangers belangrijker dan ooit. Het succes van Tomorrowland ligt daar voor een groot stuk, maar dat geldt evengoed voor de groepen die op een festival als Werchter populair zijn. Mumford & Sons, om maar iets te zeggen, of Kaiser Chiefs: meebrullen en springen geblazen. Maar dus ook dance- of popacts zijn populairder dan ooit. Als ze dan nog van het niveau kunnen zijn als van Stromae, dan kan niemand daar ook maar iets op tegen hebben.